hasbunallah

hasbunallah

Monday, March 2, 2009

Kenapa Allah Haramkan Babi


Semalam ketika saya sedang melayari internet, tiba-tiba YM saya dimasuki seseorang yang tidak dikenali. Dia memperkenalkan diri sebagai seorang chinese dari Singapura. Dia memberitahu saya bahawa dia pernah bertanya kepada orang Melayu Singapura kenapa orang Islam tidak boleh makan babi? Mereka hanya menjawab bahawa agama yang melarangnya. Jadi Chinese tersebut tidak berpuas hati dengan jawapan itu. Katanya " there must be a reason!" Oleh itu dia inginkan jawapannya dari saya.

Mula-mula saya bertanyakan tentang apakah agama anutannya. Dia memberitahu bahawa beliau beragama Buddha. Saya kemudiannya menjawab sebagaimana berikut:-

Saya yakin dalam agama anda tentu ada ritual atau arahan atau larangan yang perlu anda patuhi tanpa diberikan sebab kenapa anda perlu berbuat demikian. Dalam Islam, Tuhan melarang orang Muslim dari memakan babi kerana babi itu memakan makanan yang kotor. Tambahan pula penemuan terbaru yang menyokong larangan tersebut ialah babi merupakan 'kolam takungan kuman-kuman.' Kuman yang berada dalam badan babi tidak mati walaupun dimasak berapa lama sekali pun.

Kuman biasa apabila memasuki badan babi seolah-olah bermutasi menjadi lebih merbahaya kepada sesiapa yang memakannya. Ini telah disahkan oleh kajian para saintis sebagaimana yang dilaporan dalam Journal of Virology 1997. Itulah antara sebab-sebab kenapa orang Muslim dilarang memakan babi.

Kemudian Chinese tersebut seolah-olah belum berpuas hati dengan jawapan saya tersebut. Lalu dia berkata: "Awak tahukah masih terdapat binatang lain yang memakan makanan yang kotor macam babi, tetapi kenapa babi sahaja yang menjadi larangan?"

Saya kemudian bertanya kembali kepada beliau. " Boleh anda kemukakan kepada saya binatang lain yang memakan makanan kotor seperti babi?" Chinese tersebut kemudiannya seolah-olah cuba untuk tidak menjawab soalan saya itu. Sehinggalah saya berkata " Anda mahukan jawapan dari saya, tapi anda tidak memberikan jawapan terhadap pertanyaan saya!" Chinese tersebut memberikan jawapan: " Anjing!"

Saya jadi tersenyum sendirian dengan jawapan yang diberikan oleh Chinese tersebut lalu berkata: " Adakah anda tahu bahawa agama Islam juga turut melarang orang Muslim daripada memakan anjing?" Dia menjawab: " Saya tidak tahu!"

Chinese tersebut kemudian 'log out' dari YM dengan saya. Saya berharap jawapan yang saya berikan itu akan memuaskan hatinya. Namun dalam hati saya terdetik, sama ada dia betul-betul inginkan jawapan atau sekadar untuk mempersenda-sendakan saya? Hanya Allah s.w.t sahaja yang tahu.


2 comments:

Mohd Fahmi said...

Semoga Allah Taala memberi hidayah kepadanya...

Anonymous said...

terimakasih.. untuk pengetahuan ini..
sekarang saya dapat belajar sedikit sebanyak tentang kenapae allah aharam kan babi...