hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, September 15, 2015

Catatan Rehlah Ilmiah Ke Fatani Darussalam (Bahagian III)



Catatan oleh Tuan Syed Nazmi bin Tuan Taufik al-Idruss dan Mohd. Abd. Rashid bin Yah al-Kubrawiy. 
 
29 Ogos 2015 (Sabtu)

اَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ كُلُّهُ وَلَكَ الشُّكْرُ كُلُّهُ وَلَكَ الْمُلْكُ كُلُّهُ وَلَكَ الْخَلْقُ كُلُّهُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ وَإِلَيْكَ يَرْجِعُ الأَمْرُ كُلُّهُ. اَللّهُمَّ مَا أَنْعَمْتَ فَزِدْ ، وَمَا زِدْتَ فَبَارِكْ وَمَا بَارَكْتَ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَيْهِ.اَللّهُمَّ اجْعَلْنَا صَابِرِيْنَ وَاجْعَلْنَا شَاكِرِيْنَ وَاجْعَلْنَا فِى أَعْيُنِنَا صِغَارًا وَفِى أَعْيُنِ النَّاسِ كِبَارًا.

Ya Allah, bagiMu pujian seluruhnya, bagiMu kesyukuran seluruhnya, bagiMu kekuasaan dan ciptaan seluruhnya, di tanganMu segala kebaikan, dan kepadaMu kembalinya segala urusan.Ya Allah, apa yang telah Engkau beri nikmat maka tambahkanlah, dan apa yang telah Engkau tambahkan maka berkatilah, dan apa yang telah Engkau berkati maka bagiMu segala pujian atasnya.Ya Allah, jadikanlah kami dari golongan orang-orang yang sabar, orang-orang yang bersyukur, dan jadikanlah kami, kecil pada pandangan mata kami dan besar pada pandangan mata orang lain.

Bersarapan di Pondok Takeh
Seusai solat Subuh, kami mula bersiap-siap sementara menunggu sarapan pagi yang disediakan oleh pihak pondok. Dikesempatan tersebut digunakan untuk melihat sekitar pondok.

Menu sarapan pagi kami ialah kerabu dan pulut berinti. Turut sama adalah Baba Haji Zakaria bin Abdul Rahman dan Baba Abdul Nasir Abdul Rahman. Sebelum bertolak dari pondok ke destinasi seterusnya, kami mengabadikan ziarah yang penuh keberkatan itu dengan mengambil beberapa keping gambar kenangan bersama Baba-Baba Pondok Al-Madrasah al-Nasiriah al-Islamiah. Selepas Ustaz Abu Aswad menyerahkan cenderamata kenang-kenangan, rombongan kami bertolak ke lokasi seterusnya Kampung Garak Ruwain (Binjal Lima) untuk menziarahi makam moyang-moyang saya almarhum Saiyid Ali Nurul Alam atau dikenali juga sebagai Sultan Qanbul[1]


Keadaan kubur yang bersemak
Dulunya kawasan tersebut merupakan kebun getah tetapi tuan tanah kemudiannya mewakafkan tanah tersebut untuk dijadikan kawasan perkuburan. Walaupun kawasan kubur tersebut berpagar tetapi dalam kawasan tersebut dipenuhi dengan rumput panjang yang menutupi kubur.

Kubur Saiyid Ali Nurul Alam
Kami mengambil sedikit masa untuk membersihkan kawasan kubur tersebut sebelum berdoa agar Allah swt merahmati roh Sultan Qunbul tersebut serta memberikan kami kekuatan sebagaimana Allah berikan kekuatan kepada almarhum Sultan Qunbul dalam memperjuangkan Islam.

Berdasarkan catatan Tuan Syed Nazmi al-Idruss, kami selanjutnya meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya dan sampai ke Pondok Padang Pusu, Pattani, Maahad al-Nahdah al-Islahiyah al-Asy’ariah ( النهضة الإصلاحية الأشعرية  ) pada jam 9.30 pagi (8.30 WT). Kami disambut oleh beberapa orang pelajar Pondok berkenaan, kerana waktu tersebut Tuan Guru Baba Abdul Aziz Bin Muhammad sedang memberikan kuliahnya di dalam masjid Pondok.

Kami dijemput untuk terus sahaja ke masjid. Saya kagum apabila melihat ruangan masjid yang besar itu dipenuhi dengan ratusan pelajar yang sedang menadah kitab mendengar huraian pengajian yang disampaikan oleh Tuan Guru Baba Haji Abdul Aziz itu.  

Kemudian Baba Abdul Aziz menjemput Ustaz Abu Aswad dan KH Ali Badri sebagai wakil rombongan untuk duduk di atas kerusi bersamanya bagi menyampaikan nasihat kepada pelajar-pelajarnya. 

Ustaz Abu Aswad menarik perhatian hadirin agar menjaga adab dan akhlaq di dalam menuntut ilmu agama kerana keberkatan dari ilmu diperolehi dengan bertawadu’ di hadapan  ilmu dan gurunya. Manakala KH Ali Badri juga diberikan kesempatan memberikan tazkirah. Beliau menyatakan kesungguhan ulama dahulu dalam menyebarkan Islam ke Nusantara. Jalinan dakwah terus diperkukuh dengan munculnya Wali Songo di Indonesia, keluarga Azamat Khan di Fattoni.  Ada  pertalian rapat antara lafaz SONGO yang bermakna no. 9, kalimat JAWI (JA no 3 dalam abjad Arab, WAW no 6 = 9)  dengan istilah MANDALIKA (MANDA segi lapan dan LIKA satu).       

Kami kemudiannya dimuliakan oleh Baba Abdul Aziz dengan jamuan ringan di rumahnya. Pelajar Pondok Padang Pusu ini lebih kurang seribu orang, antara pondok teramai pelajarnya di Pattani.

Pada jam 10.32 (9.32  WT) pagi, kami  keluar dari Pondok Maahad al-Nahdah al-Islahiah al-Asy’ariah ini dengan linangan air mata Tuan Guru Baba Abdul Aziz bin Muhammad yang mengiringi pemergian kami untuk menuju ke destinasi berikutnya Kampung Sekom, Cenak Utara Patani untuk menziarahi kubur almarhum almukarram as-Syeikh Abdul Samad al-Falimbani[2].

Aircond bas terpaksa dibaiki
Perjalanan jauh dan mengambil masa yang agak lama tersebut menyebabkan bas rombongan kami mengalami masalah aircond dan terpaksa berhenti sebuah stesyen minyak untuk dibaiki. Menurut pemandu bas tersebut, masalah itu berlaku kerana kelajuan bas yang melebihi keupayaan aircond berfungsi.

Dikesempatan tersebut, ramai ahli rombongan mula beratur di tandas awam dan ada juga berehat mengurangkan lenguh. Setelah semuanya selesai, perjalanan diteruskan dalam jarak yang masih jauh untuk ditempuhi.

Berdasarkan catatan Tuan Syed Nazmi al-Idruss, setelah menempuh dua jam melintasi banyak tempat antaranya Kg. Pujok, Sening, Ban Tunjong, melalui bangunan Majlis Agama Pattoni dan Khuan Mif akhirnya rombongan kami sampai ke Chenok (Amphoe Chana) pada jam 12.35 tengahari (11.35 WT) . Baba Hassan selaku guider kami mengalami sedikit kesukaran mencari jalan masuk ke kubur yang menyimpan jasad dan tempat persemadian Syaikh Abdus
Laluan ke kubur yang bersemak
Samad al-Palembang, ulama Nusantara yang mengharumkan nama umat Melayu dengan karangannya dan jihadnya di bumi Pattoni kerana tiada sebarang papan tanda serta keadaan yang bersemak.

Untuk sampai ke kubur tersebut, kami perlu melalui jalan seumpama denai yang dipenuhi semak samun sejauh lebih kurang 300 m dari jalan besar. Kubur tersebut terletak dalam keadaan terasing dalam sebuah kebun getah dikaki bukit dan ia adalah satu-satunya kubur yang terletak disitu. Saya diberitahu bahawa kubur tersebut baru sahaja dijaga dan selenggara denga baik. Mengikut maklumat yang diberitahu oleh sahabat saya akhi Tajuddin Razak serta guru saya Ustaz Ahmad Fuad Amran, satu usaha telah dilakukan oleh Fadhilah as-Syeikh Tuan Guru Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari an-Nadwi mengumpul dana untuk membeli kebun getah tersebut bagi memelihara kubur Syeikh Abdul Samad al-Falimbani.

Mendoakan almarhum Syeikh Abdul Samad
Kami bertafakur sejenak sambil berdoa agar Allah swt merahmati roh Syeikh Abdul Samad ini dan memberikan kami juga kekuatan serta keilmuan sebagaimana Allah berikan kepadanya. Terasa ada getaran dijiwa saya tatkala berada dikuburan tersebut kerana jasad yang bersemadi disitu merupakan umpama guru saya disebabkan kitabnya Siyarus Salikin yang saya talaqqi dari Tuan Guru Haji Muhammad Che Ali, Pondok Berangan Tumpat selama hampir 19 tahun dan Tuan Guru Haji Muhammad Che Ali telah mengijazahkan kitab tersebut pada 20/08/2013.

Saat mengenangkan isi kandungan kitab Siyarus Salikin tulisan empunya kubur menyebabkan saya rasa kerdil. Almarhum Syeikh Abdul Samad mengarang
Ijazah kitab Siyarus Salikin
kitab tersebut dengan ilmu yang tinggi dan dalam mengenai tasawuf.

Sebagaimana catatan Tuan Syed Nazmi al-Idruss, Ustaz Abu Aswad menceritakan detik-detik hitam yang melanda umat Melayu apabila sikap talam dua muka dan membelot melanda sebahagian hati orang Melayu  yang  sanggup berpaling dari jalan lurus, mengkhianati bangsa dan agama sendiri. Sejarah pembunuhan Syeikh Abdul Samad ini menjadi titik noktah hitam dalam sejarah Nusantara bilamana orang yang terdekat dengan Syeikh Abdus Samad telah sanggup bersekongkol dengan penjajah Siam bagi membunuh Mujahid besar ini. Kuburan ini diketemui lebih 30 tahun yang lalu berdasarkan kitab Tok Kelaba[3] dan diberikan perhatian dan dicakna semenjak 10 tahun kebelakangan ini saja. 

Kubur al-Alim Syeikh Abdul Samad
Sebagaimana catatan Tuan Syed Nazmi al-Idruss, Ustaz Abu Aswad menceritakan lagi bahawa Syeikh Abdul Samad bersama Syaikh Daud al-Fatoni berjuang dalam menentang tentera Siam di bumi Patani ini. Pakaian jubah merah yang sering dipakai oleh Syaikh Abdul Samad semasa jihadnya telah dicuri oleh yang berkepentingan dan menjadi asbab beliau ditembak oleh tentera Siam menggunakan peluru emas.  Jasad beliau yang disemadikan jauh dari jenazah-jenazah para Syuhada’ lain diziarahi dalam kebun getah, melalui laluan denai dan tumbuhan hutan, dimasuki dari jalanraya besar sejauh 300 meter.

Kami meninggalkan pemakaman Syeikh Abdus Samad al-Palembani ini jam 13.00 (12.00 WT) dengan perasaan hiba dan mengambil iktibar bahawa sifat petualang dan menjadi gunting dalam lipatan adalah wabak yang wajib dihindari dari sanubari pejuang agama.

Destinasi kami berikutnya ialah Masjid Kerisik, Patani. Dipertengahan jalan, kami terpaksa berhenti disebuah stesyen minyak kerana salah seorang pelajar MIAH mengalami sakit perut yang teruk. Setelah diberikan ubat, kami meneruskan perjalanan ke Kerisik dengan memindahkan pelajar berkenaan masuk ke van kami untuk memudahkan pemantauan.

Lebih kurang satu jam perjalanan, kami terpaksa berhenti lagi kerana tali kipas aircond bas rombongan kami putus dan terpaksa diganti baru. Mujurlah pemandu bas telah sediakan tali kipas spare. Penggantian tali kipas tersebut mengambil sedikit masa. Sambil menunggu dalam van, Tuan Syed Nazmi al-Idruss meminta supaya KH Ali Badri Azmatkhan membacakan qasidah Tholama Asyku Gharami buat kami. MasyaAllah, kemerduan suara KH Ali Badri membuatkan kami semua terdiam menghayati qasidah yang dialunkan beliau. Menurut beliau, qasidah tersebut merupakan karangan beliau sendiri dan diberikan tajuk Rindu Rasul. Antara bait-bait qasidah yang menusuk kalbu itu:
طالما اشكو غرامي يا نور الوجود
وأنادي يا تهامى يا معدن الجود
Telah lama hati ini rindu padamu
Hati dan bibir selalu memanggil namamu
Kasihku Nabi Muhammad pelita kalbu
Hampir tak mampu hatiku menahan rindu
طالما اشكو غرامي يا نور الوجود
وأنادي يا تهامى يا معدن الجود
Engkau curahkan cintamu pada ummatmu
Takkan dapatku membalas budi jasamu
Setiap aku terkenang kisah baktimu
Air mata pun berlinang hati terharu 

Saya dan abang Hazudin sempat merakam alunan qasidah KH Ali Badri tersebut walaupun audionya tidak begitu memuaskan. Saya makin teruja bila KH Ali Badri memberitahu bahawa beliau mempunyai mp3 qasidah-qasidah tersebut dan berjanji untuk memberikan kepada saya. 

Pandangan arah hadapan Masjid Kerisik, Patani
Setelah semuanya selesai, kami meneruskan perjalanan ke Masjid Kerisik, Patani. Berdasarkan catatan Tuan Syed Nazmi al-Idruss, kami sampai di Masjid Kerisik[4] atau juga dikenali sebagai Masjid Pintu Gerbang, Masjid Sultan Muzaffar Shah pada jam 15.20 (14.20 WT). Kami menunaikan solat Zuhur dan Asar jama’ qasar di situ. Kami juga mengambil kesempatan untuk makan tengahari yang telah siap ditempah bungkus oleh Baba Hassan.

Ustaz Abu Aswad memperkisahkan tentang Masjid Kerisik
Sebagaimana catatan Tuan Syed Nazmi al-Idruss lagi, Ustaz Abu Aswad menceritakan bahawa masjid dibina oleh seorang Cina muallaf yang berkhidmat dengan Ratu Hijau. Ia dibina di atas paksi semitri dengan  menggunakan batu bata yang simennya dari campuran putih telur dan kulit kerang hancur, tanpa bumbung yang  amat unik. Ada pandangan yang menyatakan ia dibina kerana nazar Ratu untuk melawan penjajahan Ayutia. Bersebelahan pagar Masjid, sebuah tokong Cina yang dipercayai dibina oleh adik kepada Muallaf ini.

Masjid Kerisik dari pandangan sisi
Masjid ini mengalami masalah pemakmurannya semenjak dahulu lagi akibat kejadian misteri yang berlaku dan campur tangan pihak Siam yang tidak senang dengan kehadiran umat Islam ke situ, walaupun mutaakhir ini hanya digunakan untuk solat lima waktu sahaja dalam 20 tahun lepas. Pernah berlaku pembataian masyarakat Islam dan alim ulamanya oleh tentera Siam yang mengarahkan gajah memijak badan mereka sehingga mati ketika Kerajaan Melayu Patani jatuh ke tangan Siam dengan jatuhnya kubu Kota  Jambu.

Ketika ini, seorang pelajar MIAH terpaksa dibawa ke klinik kerana cirit birit serta sakit perut yang dialaminya berterusan dalam keadaan kritikal. Kami berada di Masjid Kerisik lebih dari sejam menunggu Ustaz Abu Aswad dan pelajar berkenaan pulang dari klinik. Saya telah diamanahkan untuk menjaga dan mengawal ahli rombongan terutamanya pelajar MIAH sepanjang ketiadaan Ustaz Abu Aswad. Ahli rombongan mengambil peluang untuk bergambar di sekitar Masjid Kerisik terutamanya bagi yang kali pertama datang ke sini.

Perkuburan Raja-raja Patani
Rancangan asal untuk menziarahi perigi Hang Tuah dan Perigi Syeikh Daud al-Fatani terpaksa dibatalkan kerana salah seorang pelajar MIAH kena ulser perut dan terpaksa dimasukkan cecair atau drip ke dalam badannya. Kami penumpang van terpaksa pindah menaiki bas bagi memberikan keselesaan kepada pelajar tersebut. Kami menuju ke destinasi seterusnya Makam Raja Patani di Tanjung Datuk[5].

Disana dikatakan disemadikan jasad Raja Patani yang terakhir termasuklah empat orang Ratu yang pernah memerintah Patani iaitu Ratu Hijau (1584-1616)[6], Ratu Biru (1616-1624)[7], Ratu Ungu (1624-1635)[8] dan Ratu Kuning (1635-1649)[9].

Mendoakan kesejahteran buat ahli kubur
Sebagaimana catatan Tuan Syed Nazmi al-Idruss, rombongan kami tiba di Tanung Datok pada pukul 18.40 petang. Ia terletak berhampiran dengan laut, di sebuah perkampungan nelayan Melayu. Kami terpaksa berjalan kaki sejauh lebih kurang 1KM untuk masuk ke kawasan perkuburan tersebut kerana bas rombongan kami tidak dapat melalui jalan masuk yang agak sempit.  

Sebagaimana yang diceritakan oleh Ustaz Abu Aswad, di situ terdapat kubur-kubur keluarga DiRaja Patani yang telah memerintah Kerajaan Islam Patani semenjak dahulu. Raja-raja tersebut berketurunan Kelantan yang diangkat oleh penduduk tempatan bagi menggantikan  Raja Mansor 2 yang ketiadaan zuriat. Mereka dibawa dari Kampong Laut Kelantan ada mempunyai talian nasab dengan Raja Mansor 2. Di zaman kegemilangan pemerintahan Keluarga DiRaja ini terdapat mereka yang menjawat Penasihat kepada Disnati Cina seperti Raja Ratna, Tengku Maisarah, Tengku Mansur dan Tengku Abdullah. Di situ terdapat kuburan Raja Mohamad Pasai, Tengku Manik, Raja Salim, Raja Muhsin, Raja Abdul Karim dan lainnya.

Kami mendoakan kesejahteraan buat ahli kubur disitu, semoga Allah menempatkan mereka dikalangan orang yang terpilih dan para pejuang yang telah mendaulatkan agama.

Kubur Tok Panjang atau Maulana Gombak
Bersebelahan dengan kompleks makam Raja-Raja Patani itu, terdapat kubur Tok Panjang. Dikatakan beliau juga dipanggil sebagai Maulana Gombak, Syeikh Gombak atau Abdul Mubin dan berasal dari Minangkabau. Mengikut beberapa catatan sejarah, beliau merupakan sahabat kepada  Syeikh Muhammad Sa'id al-Barsisa dan  Syeikh Shafiyuddin al-Abbasi. Saya pernah membaca kisah Tok Panjang ini suatu ketika dahulu tetapi saya gagal untuk mencarinya. Namun begitu, seingat saya bahawa Tok Panjang ini telah dihukum bunuh ketika zaman Ratu Biru atas dakwaan menjual tembaga kerana larangan menjual tembaga telah dikeluarkan oleh pihak Ratu Biru bagi digunakan untuk membuat meriam.

Setelah dihukum, mayat beliau dibuang ke dalam Sungai Budi. Dikatakan mayat beliau berada dalam keadaan berdiri dan tidak tenggelam. Oleh yang demikian, ia akan nampak seolah-olah sedang berjalan tatkala air pasang dan surut. Keadaan ini membuatkan rakyat jelata rasa kurang senang, atas perintah sang Ratu mayat tersebut perlu dikebumikan. Mengikut cerita, ketika mayat tersebut ditarik keluar dari sungai, ia tiba-tiba memanjang sehinggalah saat hendak dikebumikan. Maka terpaksalah jenazah Tok Panjang tersebut dikebumikan dalam liang yang panjang. Wallahuallam.  

TG Baba Hj Abdul Karim
Setelah mendoakan kesejahteraan ahli kubur dan bergambar kenangan, kami bertolak menuju ke Pondok Dala atau Pondok Madrasah Imaniah Aldawiyah, Dala, Pattani[10] dan akan bermalam disana. Ketika itu waktu maghrib hampir tiba.

Berdasarkan catatan Tuan Syed Nazmi al-Idruss, kami sampai di Pondok Dala pada jam 20.10 (19.10 WT), disambut oleh Tuan Guru Baba Abdul Karim Hasbullah@ Karim Naknawa. Beliau adalah Pengerusi Persatuan Ulama Patani dan beliau juga merupakan menantu kepada almarhum Tuan Guru Baba Abdul Rahman Irsyadi. 

Surau sempena nama TG Syeikh Nuruddin
Ahli rombongan bermalam di Surau Nuruddin yang mengambil nama sempena al-Faqih al-Alim Tuan Guru Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki[11] yang dikatakan pernah mengadakan daurah beliau disana. Manakala saya dan VVIP lain ditempatkan di rumah Tuan Guru Syeikh Nuruddin. Mengikut cerita Baba Abdul Karim, rumah tersebut semamangnya dibina khas untuk Tuan Syeikh Nuruddin sebagai tempat penginapan sepanjang beliau mengadakan daurah disana. Alhamdulillah, saya berpeluang untuk bermalam dirumah Tuan Syeikh yang amat saya hormati. Saya pernah bertalaqqi daripada beliau dan mendapat ijazah beberapa buah kitab beliau. Yang terbaru saya mendapat ijazah kitab tulisan beliau yang bertajuk Mujarabat Makiyyah.
  
Rumah TG Syeikh Nuruddin
Setelah bersembang ringkas bersama Baba Abdul Karim, beliau memberi peluang kepada kami untuk berehat setelah menempuh perjalanan yang jauh sambil menunggu hidangan makan malam disediakan. Saya mengambil kesempatan untuk mandi kerana seharian perjalanan membuatkan ketidakselesaan.


Rasa hilang penat apabila kesejukan air kolah menyirami badan. Seronok mandi setelah seharian berpeluh. Manakala ada ahli rombongan yang lain berehat menghilangkan penat.

Kami kemudiannya dihidangkan makan malam oleh pihak pondok. Berkebetulan perut yang sudah mulai kosong itu, lalu kami isikan rezeki tersebut dengan penuh kesyukuran terhadap nikmat pemberian Allah tersebut.

Saya kemudiannya, menyambung kembali catatan perjalanan ke Patani ini sambil berbual dengan abang Hazudin dan KH Ali Badri. KH Ali Badri menceritakan mengenai kegiatan beliau termasuklah recording alunan-alunan qasidah. Paling yang tidak saya sangka adalah semuanya dibuat oleh KH Ali Badri sendiri menggunakan handphone dan laptop sahaja. Recording dan editing semuanya dilakukannya sendiri. Malah suara backup yang ramai pun, hanyalah suara beliau sendiri sahaja yang diedit menjadi ramai. Beliau merupakan salah satu Kiyai yang memang mahir dalam bidang teknologi. Saya dan abang Hazudin semacam tidak percaya mendengar cerita beliau. Namun begitu, itulah kenyataannya. Apatah lagi beliau turut menunjukkaan kepada kami bagaimana proses tersebut dilakukan. Saya turut diberikan beliau mp3 alunan qasidah tulisan beliau sendiri. MasyaAllah, menusuk jiwa menghayatinya.   

Ketika itu ada antara ahli rombongan yang tertidur kepenatan, manakala Ustaz Abu Aswad pula mengadakan sidang tertutup dengan pelajar MIAH berkaitan hasil pemerhatian beliau sepanjang bermusafir ini. 

الَّلهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ فِي سَفَرِنَا هَذَا الْبِرِّ وَالتَّقْوَى ، وَمِنَ الْعَمَلِ مَا تَرْضَى ، اللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا سَفِرِنَا هَذَا وَطْوِي عَنَّا بُعْدَهُ ،اللَّهُمَّ أَنتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ ، وَالْخَلِيفَةُ فِي الأَهْلِ ،اللهم اِنِّي أَعُوذُبِكَ مِن وَعْثَاءِ السَّفَرِ ،وَكَآبَةِ المُنْقَلَبِ  وَسُوءُ المُنْظَرِ  فِي الْماَلِ وَالاهْلِ.
Ya Allah kami memohon kebaikan dan ketaqwaan dalam perjalanan kami, dan perbuatan yang diredhaimu, Ya Allah permudahkanlah perjalanan kami ini, dan dekatkanlah jarak perjalanan ini, Ya Allah engkaulah penemanku dalam perjalan ini, dan pengurus hartaku, Ya Allah sesungguhnya aku berlindu kepadaMu dari kepenatan dalam perjalan ini,dan dari pemandangan yang tidak baik, serta perkara-perkara buruk keatas harta dan keluarga ku. (Riwayat Muslim)


[1] Dalam kira-kira tahun 1360 Masehi, berlangsunglah perkahwinan antara Sayyid Hussein Jamadil Kubro dengan Puteri Selindung Bulan binti Sultan Baqi Syah. Puteri Selindung Bulan itu namanya juga Puteri Syahirah telah melahirkan seorang putera tunggal dalam lingkungan tahun yang sama (antara 1359 hingga 1361) dan dinamakan Sayyid Ali Nurul Alam. Beliau dilahirkan di Champa.

Ada pun Sayyid Ali Nurul Alam ini juga dikenali sebagai Syeikh Ali al-Mashur al-Laqihi iaitu Sultan Qunbul, Sultan Patani Besar. Sayyid Ali Nurul Alam ini adalah pendakwah serta Panglima Tentera Champa kemudian dilantik menjadi Pateh Arya Gajah Mada (Perdana Menteri Kelantan) seterusnya sebagai Sultan Patani Besar (Sultan Qunbul) setelah Siam berjaya dihalau keluar dari Chermin.

Banyak nama lain lagi yang merujuk kepada Sayyid Ali Nurul Alam, seperti Ali Alam, Ali Nurul Alim, Ali Alam, Alim Ali, Syeikh Nurul Alam Siam serta Ali Nuruddin. Semasa Chermin di bawah pemerintahan bapa saudaranya, Sultan Iskandar Syah ibni Sultan Baqi Syah, beliau pernah menjawat jawatan Patih Arya Gajah Mada atau Perdana Menteri sebelum ditabal sebagai Raja Patani besar dengan gelaran Sultan Qunbul pada tahun 1467. Di dalam riwayat Kelatan disebut bahawa Sayyid Ali Nurul Alam telah mengetuai serangan balas terhadap Siam sehingga menghancurkan Kota Ayuthia. Serangan tersebut turut disertai oleh Melaka (Hang Tuah dan Tun Mutahir), Laksamana Bentan wan Demali (anak Sayyid Ali Nurul Alam) dan Acheh. Setelah kemangkatan Sultan Iskandar Syah di Champa pada tahun 1467, Sayyid Ali Nurul Alam ditabal sebagai Sultan Qunbul.

Apabila mengkaji sejarah Islam di Patani, didapati bahawa tahun pengislaman negeri Patani terdapat perbezaan ketara tulisan sejarah berbanding dengan riwayat dan catatan kitab-kitab tulisan ulama Islam di Patani dan Kelantan. Umpamanya, negeri Chermin (yang di dalamnya terdapat Kelantan dan Patani sehingga ke Segenting Kra), Islam telah lama tiba di sana sebelum ketibaan Sayyid Hussein Jamadil Kubro lagi (1349 Masehi). Perlantikan Sayyid Ali Nurul Alam sebagai Sultan Patani besar telah menunjukkan raja-raja Patani berketurunan Sriwijaya telah pun mengecil penguasaan mereka terhadap Chermin (Patani). Mungkin juga dapat disimpulkan bahawa pengislaman Phya Tu Nakpa atau Phya Tuk Antara oleh Syeikh Syafiyuddin pada abad ke-15, merupakan Raja Patani berketurunan Sriwijaya terakhir sebelum Patani diperintah oleh keturunan dari Sayyid Hussein Jamadil Kubro. Tetapi yang tidak menjadi syak lagi bahawa Inggeris dan Siam telah cuba menyorokkan peranan Sultan dan Patani itu sendiri sebagai pusat penyebaran Islam terbesar setelah Acheh bergolak dengan serangan Belanda. Juga perlu diingat bahawa Portugis, Belanda dan Inggeris adalah agen agenda Perang Salib yang bertujuan melemahkan umat Islam di Nusantara, disamping menguasai kekayaan hasil buminya.

Sayyid Ali Nurul Alam telah melahirkan paling ramai keturunan berbanding keturunan anak-anak Sayyid Hussein Jamadil Kubro yang lain. Bagaimana pun keturunan mereka ini telah merapatkan semula hubungan persaudaraan mereka melalui ikatan perkahwinan. Anak cucunya ramai yang menjadi ulama dan sultan Melayu di Nusantara ini. Telah disepakati oleh pengkaji salasilah bahawa Sayyid Ali Nurul Alam mempunyai 6 orang putera dan seorang puteri.

Putera sulung beliau ialah Wan Abdullah juga dikenali sebagai Sultan Abdullah Umdatuddin atau Wan Bo Teri Teri. Baginda merupakan pengasas Kesultanan Champa Islam. Daripada keturunan beliau telah melahirkan Maulana Syarif Hidayatullah (Sunan Gunung Jati, anggota Wali Songo) seterusnya menurunkan Kesultanan dan Ulama di Jawa Barat. Di Champa dan Patani pula, putera baginda Sultan Wan Abul Muzaffar Waliyullah telah melahirkan Kesultanan dan ulama di Champa, Patani, Kelantan serta Terengganu. Nik Ibrahim merupakan bapa Kerajaan Jembal di Kelantan manakala Nik Mustafa pula bapa kepada Kesultanan dan Ulama di Champa, Patani, Kelantan serta Terengganu.  Ramai golongan ulama seperti Syeikh Nik Mat Kechik al-Fathani, Tok Syeikh Duyong, Syeikh Abdul Qadir Bukit Bayas adalah berketurunan Nik Mustafa bin Wan Abul Muzaffar Waliyullah bin Wan Abdullah bin Sayyid Ali Nurul Alam.

Kesultanan Melayu pula adalah bermula dari Wan Abdullah bin Sayyid Ali Nurul Alam (Raja Champa), Sultan Abdul Hamid Syah (Raja Champa), Raja Jembal (Kelantan), Sultan Long Yunus (Kelantan), Paduka Seri Raja Long Nuh (Raja Patani) serta Tuan Long Ghaffar (Datuk Seri Maharaja Perdana Menteri Kelantan) adalah sekadar beberapa nama dari jaluran anak cucu Wan Abdullah bin Sayyid Ali Nurul Alam.

Wan Hussein as-Senawi adalah putera kedua Sayyid Ali Nurul Alam merupakan ulama besar yang menyebarkan dakwah di Nusantara. Keturunannya ramai melahirkan ulama serta panglima Patani dan Kelantan. Mereka termasuklah Tok Bendang Daya, Tuan Minal, Tok Duku, Tok Raja Haji Jambu, Tuan Haji Sulong (Bapa Revolusi Patani) serta ramai lagi.

Putera-putera Sayyid Ali Nurul Alam telah membahagi-bahagikan tugas dakwah di antara mereka ke seluruh Nusantara. Selain Wan Abdullah dan Wan Hussein, Wan Hassan ditugaskan untuk menyebarkan dakwah Islam di Bangkok. Wan Demali pula telah dilantik sebagai menjadi Laksama Bentan dan bergelar Patih Kermawijaya.

Sayyid Ali Nurul Alam dikatakan telah wafat di Campa pada 1467 M dan jenazahnya dikebumikan di Kampung Garak Ruwain (Binjal Lima).



[2]  Syeikh Abdul Samad Al-Falembani dilahirkan pada 1116 H/1704 M, di Palembang. Tentang nama lengkap Syeikh Al-Falimbani,  yang tercatat dalam sejarah, ada tiga versi nama. Yang pertama, seperti yang diungkapkan dalam Ensiklopedia Islam, beliau bernama Abdus Samad Al-Jawi Al-Falembani. Versi kedua, merujuk pada sumber-sumber Melayu, sebagaimana ditulis oleh Azyumardi Azra dalam bukunya Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII (Mizan: 1994), ulama besar ini memiliki nama asli Abdul Samad bin Abdullah Al-Jawi Al-Falembani. Sementara versi terakhir, tulisan Rektor UIN Jakarta itu, bahawa apabila merujuk pada sumber-sumber Arab, nama lengkap Syeikh Al-Falembani ialah Sayyid Abdus Al-Samad bin Abdurrahman Al-Jawi. Dari ketiga nama itu yang diyakini sebagai nama Abdul Samad, Azyumardi berpendapat bahawa nama terakhirlah yang disebut Syeikh Abdul Samad.

Perbezaan pendapat mengenai nama ulama ini dapat difahami mengingat sejarah panjangnya sebagai pengembara, baik di dalam negeri maupun luar negeri, dalam menuntut ilmu. Apabila dilihat latar belakangnya, ketokohan Al-Falembani sebenarnya tidak jauh berbeza dari ulama-ulama Nusantara lainnya, seperti Hamzah Fansuri, Nuruddin Al-Raniri, Abdul rauf Singkel, Yusuf Al-Maqassari.

Dari segi silsilah, nasab Syeikh Al-Falembani berketurunan Arab, dari sebelah ayah. Syeikh Abdul Jalil bin Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad Al-Mahdani. Ayah Al-Falembani, adalah ulama yang berasal dari Yaman yang dilantik menjadi Mufti Negeri Kedah pada awal abad ke-18. Sementara ibunya, Radin Ranti adalah wanita Palembang yang diperisterikan oleh Syeikh Abdul Jalil, setelah sebelumnya menikahi Wan Zainab puteri Dato´ Sri Maharaja Dewa di Kedah.

Pendidikan

Syeikh Abdus Shamad mendapat pendidikan asas dari ayahnya sendiri, Syeikh Abdul Jalil, di Kedah. Kemudian Syeikh Abdul Jalil menghantar semua anaknya ke pondok di Negeri Patani. Zaman itu memang Patani merupakan tempat menempa ilmu-ilmu keIslaman sistem pondok yang lebih mendalam lagi.

Mungkin Abdus Shamad dan saudara-saudaranya Wan Abdullah dan Wan Abdul Qadir telah memasuki pondok-pondok yang terkenal, antaranya ialah Pondok Bendang Gucil di Kerisik, atau Pondok Kuala Bekah atau Pondok Semala yang semuanya terletak di Patani.

Di antara para gurunya di Patani, yang dapat diketahui dengan jelas hanyalah Syeikh Abdur Rahman bin Abdul Mubin Pauh Bok. Demikianlah yang diceritakan oleh beberapa orang tokoh terkemuka Kampung Pauh Bok itu (1989), serta sedikit catatan dalam salah satu manuskrip terjemahan Al-‘Urwatul Wutsqa, versi Syeikh Abdus Shamad bin Qunbul al-Fathani yang ada. Kepada Syeikh Abdur Rahman Pauh Bok itulah sehingga membolehkan pelajaran Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani dilanjutkan ke Mekah dan Madinah. Walau bagaimana pun mengenai Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani belajar kepada Syeikh Abdur Rahman Pauh Bok al-Fathani itu belum pernah ditulis oleh siapa pun, namun sumber asli didengar di Kampung Pauh Bok sendiri.

Sistem pengajian pondok di Patani pada zaman itu sangat terikat dengan hafalan matan ilmu-ilmu Arabiyah yang terkenal dengan ‘llmu Alat Dua Belas’. Dalam bidang syariat Islam dimulai dengan matan-matan fiqh menurut Mazhab Imam Syafi’i. Di bidang tauhid dimulai dengan menghafal matan-matan ilmu kalam/usuluddin menurut faham Ahlus Sunah wal Jamaah yang bersumber dari Imam Syeikh Abul Hasan al-Asy’ari dan Syeikh Abu Mansur al-Maturidi.

Beliau juga mempelajari ilmu sufi daripada Syeikh Muhammad bin Samman, selain mendalami kitab-kitab tasawuf daripada Syeikh Abdul Rauf Singkel dan Samsuddin Al-Sumaterani, kedua-duanya dari Acheh. Oleh sebab dari kecil beliau lebih banyak mempelajari ilmu tasawuf, maka dalam sejarah telah tercatat bahawa beliau adalah ulama yang memiliki kepakaran dan keistimewaan dalam cabang ilmu tersebut.

Setelah Syeikh Abdus Shamad banyak hafal matan lalu dilanjutkan pula dengan penerapan pengertian yang lebih mendalam lagi. Sewaktu masih di Patani lagi, Syeikh Abdus Shamad telah dipandang alim, kerana beliau adalah sebagai kepala thalaah (tutor), menurut istilah pengajian pondok. Namun ayahnya berusaha menghantar anak-anaknya melanjutkan pelajarannya ke Makkah. Memang merupakan satu tradisi pada zaman itu walau bagaimana banyak ilmu pengetahuan seseorang belumlah di pandang memadai, jika tidak sempat mengambil barakah di Mekah dan Madinah kepada para ulama yang dipandang Wali Allah di tempat pertama lahirnya agama Islam itu.

Belajar Di Makkah

Orang tua Al-Falembani kemudian menghantar anaknya itu ke Arab yaitu Makkah, dan Madinah. Tidak jelas, bilakah beliau dihantar ke salah satu pusat ilmu Islam pada waktu itu. Setakat yang terakam dalam sejarah, beliau dikatakan menganjak dewasa ketika ´berhijrah´ ke tanah Arab. Di negeri barunya ini, beliau terlibat dalam masyarakat Jawa, dan menjadi teman seperguruan, menuntut ilmu dengan ulama Nusantara lainnya seperti Muhammad Arsyad Al-Banjari, Abdul Wahhab Bugis, Abdul Rahman Al-Batawi, dan Daud Al-Fatani. Walaupun beliau menetap di Mekah, tidak bermakna beliau melupakan negeri leluhurnya. Syeikh Al-Falembani, menurut Azyumardi, tetap memberikan perhatian besar pada perkembangan sosial, politik, dan keagamaan di Nusantara.

Sejak perpindahannya ke tanah Arab itu, Syeikh Al-Palembani mengalami perubahan besar berkaitan dengan intelektualiti dan spiritual. Perkembangan dan perubahan ini tidak terlepas dari proses ´pencerahan´ yang diberikan para gurunya. Beberapa gurunya yang masyhur dan berwibawa dalam proses tersebut, antara lain Muhammad bin Abdul Karim Al-Sammani, Muhammad bin Sulayman Al-Kurdi, dan Abdul Al-Mun´im Al-Damanhuri. Selain itu, tercatat juga dalam sejarah Al-Palembani berguru kepada ulama besar, antaranya Ibrahim Al-Rais, Muhammad Murad, Muhammad Al-Jawhari, dan Athaullah Al-Mashri. Tidak sia-sia, perjuangannya menuntut ilmu di Masjidil Haram dan tempat-tempat lainnya, ´mengangkat´ dirinya menjadi salah seorang ulama Nusantara yang disegani dan dihormati di kalangan ulama Arab juga Nusantara.

Mengkritik Tarekat yang Berlebihan

Meskipun mendalami tasawuf, tidak bermakna Syeikh Al-Palembani tidak kritis. Beliau dikatakan kerap mengkritik kalangan yang mempraktikkan tarekat secara berlebihan. Beliau selalu mengingatkan akan bahaya kesesatan yang diakibatkan oleh aliran-aliran tarekat tersebut, khususnya tarekat Wujudiyah Mulhid yang terbukti telah membawa banyak kesesatan di Acheh. Untuk mencegah apa yang diperingatkannya itu, Syeikh Al-Palembani menulis  intisari dua kitab karangan ulama dan ahli falsafah agung abad pertengahan, Imam Al-Ghazali, yaitu kitab Lubab Ihya´ Ulumud Diin (Intisari Ihya´ Ulumud Diin), dan Bidayah Al-Hidayah (Awal Bagi Suatu Hidayah). Dua karya Imam Al-Ghazali ini dinilainya secara ´moderat´ dan membantu membimbing mereka yang mempraktikkan aliran sufi.

Berkaitan dengan ajaran tasawufnya, Syeikh Al-Palembani mengambil jalan tengah antara doktrin tasawuf Imam Al-Ghazali dan ajaran ´wahdatul wujud´ Ibnu Arabi; bahawa manusia sempurna (insan kamil) adalah manusia yang memandang hakikat Yang Maha Esa itu dalam fenomena alam yang serba aneka dengan tingkat makrifat tertinggi, sehingga mampu ´melihat´ Allah s.w.t sebagai ´penguasa´ mutlak.

Di Nusantara, khususnya di Indonesia, pengaruh Al-Palembani dianggap cukup besar, khususnya berkaitan dengan ajaran tasawuf. Banyak meriwayatkan cerita yang menarik ketika Sheikh Abdus Shamad berada di negerinya Palembang. Oleh karena rasa bencinya kepada Belanda, ditambah pula dengan peristiwa di atas kapal itu, beliau bertambah kecewa karena melihat pihak Belanda yang kafir telah memegang pemerintahan di lingkungan Islam dan tiada kuasa sedikit pun bagi Sultan.

Maka beliau merasa tidak betah untuk tinggal di Palembang walaupun beliau kelahiran negeri itu. Sheikh Abdus Shamad mengambil keputusan sendiri tanpa musyawarah dengan siapa pun, semata-mata memohon petunjuk Allah dengan melakukan sholat istikharah. Keputusannya, beliau mesti meninggalkan Palembang, kembali ke Mekah.

Lantaran anti Belanda, beliau tidak mahu menaiki kapal Belanda sehingga terpaksa menebang kayu di hutan untuk membuat perahu bersama-sama orang-orang yang patuh sebagai muridnya. Walaupun sebenarnya beliau bukanlah seorang tukang yang pandai membuat perahu, namun beliau sanggup mereka bentuk perahu itu sendiri untuk membawanya ke Mekah. Tentunya ada beberapa orang muridnya mempunyai pengetahuan membuat perahu seperti itu.

Ini membuktikan Sheikh Abdus Shamadal-Falimbani telah menunjukkan keteguhan pegangan, tawakal adalah merupakan catatan sejarah yang tidak dapat dilupakan.

Penulis Produktif dan Karya-Karyanya

Karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tidak sebanyak karya sahabatnya, Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Ini karena Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani memperoleh ilmu pengetahuan dalam usia muda dan umurnya juga panjang. Sedangkan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, maupun Sheikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari umumnya jauh lebih tua daripada Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani bahkan boleh dijadikan ayahnya.

Walau bagaimanapun, Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dan Sheikh Muhammad Arsyad al-Banjari termasuk dalam klasifikasi pengarang yang produktif. Sheikh Muhammad Arsyad al-Banjari terkenal dengan fiqhnya yang berjudul Sabilul Muhtadin.

Sheikh Abdush Shamad al-Falimbani adalah yang paling menonjol di bidang tasawuf dengan dua buah karyanya yang paling terkenal dan masih beredar di pasaran kitab sampai sekarang Hidayatus Salikin dan Siyarus Salikin.

Beberapa kitab karangan Sheikh Abdush Shamad al-Falimbani

1. Zahratul Murid fi Bayani Kalimatit Tauhid, 1178 H/1764 M.
2. Risalah Pada Menyatakan Sebab Yang Diharamkan Bagi Nikah, 1179 H/1765 M.
3. Hidayatus Salikin fi Suluki MaslakilMuttaqin, 1192 H/1778 M.
4. Siyarus Salikin ila ‘Ibadati Rabbil ‘Alamin, 1194 H/1780 M-1203 H/1788 M.
5. Al-‘Urwatul Wutsqa wa Silsiltu Waliyil Atqa.
6. Ratib Sheikh ‘Abdus Shamad al-Falimbani.
7. Nashihatul Muslimina wa Tazkiratul Mu’minina fi Fadhailil Jihadi wa Karaamatil Mujtahidina fi Sabilillah.
8. Ar-Risalatu fi Kaifiyatir Ratib Lailatil Jum’ah
9. Mulhiqun fi Bayani Fawaidin Nafi’ah fi Jihadi fi Sabilillah
10. Zatul Muttaqin fi Tauhidi Rabbil ‘Alamin
11. ‘Ilmut Tasawuf
12. Mulkhishut Tuhbatil Mafdhah minar Rahmatil Mahdah ‘Alaihis Shalatu was Salam
13. Kitab Mi’raj, 1201 H/1786 M.
14. Anisul Muttaqin
15. Puisi Kemenangan Kedah.

Pulang ke nusantara untuk kedua kalinya

Setelah perahu siap dan kelengkapan berlayar cukup, maka berangkatlah Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dari Palembang menuju Mekah dengan beberapa orang muridnya. Selama di Mekah, beliau bergiat dalam pengajaran dan penulisan kitab-kitab dalam beberapa bidang pengetahuan keIslaman, terutamanya tentang tasauf, fikah, usuluddin dan lain-lain.

Untuk menunjukkan sikap antinya kepada penjajah, dikarangnya sebuah buku tentang jihad. Buku yang penting itu berjudul Nasihatul Muslimin wa Tazkiratul Mu’minin fi Fadhail Jihadi fi Sabilillah wa Karamatul Mujtahidin fi Sabilillah.

Kepulangan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani kali ini tidak ke Palembang tetapi ke Kedah. Saudara kandungnya Sheikh Wan Abdul Qadir bin Sheikh Abdul Jalil al-Mahdani ketika itu ialah Mufti Kerajaan Kedah. Seorang lagi saudaranya, Sheikh Wan Abdullah adalah pembesar Kedah dengan gelar Seri Maharaja Putera Dewa.
Meskipun Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani lama menetap di Mekah, namun hubungan antara mereka tidak pernah terputus. Sekurang-kurangnya mereka berkirim surat setahun sekali, iaitu melalui mereka yang pulang setelah melaksanakan ibadah haji.

Selain hubungan beliau dengan adik-beradik di Kedah, Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani turut membina hubungan dengan kaum Muslimin di seluruh Asia Tenggara. Pada zaman itu hampir semua orang yang berhasrat mendalami ilmu tasawuf terutama Tarekat Sammaniyah, Tarekat Anfasiyah dan Tarekat Khalwatiyah menerima ilmu daripada beliau.

Beliau sentiasa mengikuti perkembangan di Tanah Jawi (dunia Melayu) dengan menanyakan kepada pendatang-pendatang dari Pattani, Semenanjung Tanah Melayu, dan negeri-negeri Nusantara yang di bawah penjajahan Belanda (pada zaman itu masih disebut Hindia Belanda).

Ini terbukti dengan pengiriman dua pucuk surat kepada Sultan Hamengkubuwono I, Sultan Mataram dan kepada Susuhunan Prabu Jaka atau Pangeran Singasari Putera Amengkurat IV. Surat-surat tersebut jatuh ke tangan Belanda di Semarang (tahun 1772 M).

Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani telah lama bercita-cita untuk ikut serta dalam salah satu peperangan/pemberontakan melawan penjajah. Namun setelah dipertimbangkan, beliau lebih tertarik membantu umat Islam di Pattani dan Kedah melawan keganasan Siam yang beragama Buddha.

Sebelum perang itu terjadi, Sheikh Wan Abdul Qadir bin Sheikh Abdul Jalil al-Mahdani, Mufti Kedah mengirim sepucuk surat kepada Sheikh Abdus Shamad di Mekah. Surat itu membawa maksud agar diumumkan kepada kaum Muslimin yang berada di Mekah bahawa umat Islam Melayu Pattani dan Kedah sedang menghadapi jihad mempertahankan agama Islam dan watan (tanah air) mereka.

Dalam peperangan itu, Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani memegang peranan penting dengan beberapa panglima Melayu lainnya. Ada catatan menarik mengatakan beliau bukan berfungsi sebagai panglima sebenarnya tetapi beliau bertindak sebagai seorang ulama sufi yang sentiasa berwirid, bertasbih, bertahmid, bertakbir dan berselawat setiap siang dan malam.

Banyak orang menuduh bahawa orang sufi adalah orang-orang jumud yang tidak menghiraukan dunia. Tetapi jika kita kaji beberapa biografi ulama sufi, termasuk Sheikh Abdus Shamad yang diriwayat ini adalah orang-orang yang bertanggungjawab mempertahankan agama Islam dan tanah air dari hal-hal yang dapat merosakkan Islam itu.

Golongan ini adalah orang yang berani mati dalam menegakkan jihad fi sabililah. Mereka tidak terikat dengan sanak keluarga, material duniawi, pangkat dan kedudukan dan sebagainya, mereka semata-mata mencintai Allah dan Rasul dari segala apa pun juga.

Kepulangan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani ke Kedah memang pada awalnya bertekad demi jihad, bukan karena mengajar masyarakat mengenai hukum-hukum keIslaman walaupun beliau pernah mengajar di Mekah. Akhirnya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dan rombongan pun berangkat menuju ke Pattani yang bergelar ‘Cermin Mekah’.

Sayangnya kedatangan beliau agak terlambat, pasukan Pattani telah hampir lemah dengan keganasan Siam. Sementara itu, Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan pengikut-pengikutnya telah mengundurkan diri ke Pulau Duyung, Terengganu untuk menyusun semula langkah perjuangan.

Pattani telah patah dan kekuatan lenyap dengan itu Sheikh Abdus Shamad pun berkhalwat di salah sebuah masjid di Legor. Ada orang mengatakan beliau berkhalwat di Masjid Kerisik yang terkenal dengan ‘Pintu Gerbang Hang Tuah’ itu.

Para pengikut tasawuf percaya di sanalah beliau menghilang diri tetapi bagi kalangan bukan tasawuf, perkara ini adalah mustahil dan mereka lebih percaya bahawa beliau telah mati dibunuh oleh musuh-musuh Islam.

Wafatnya

Dr M. Chatib Quzwain menulis dalam kertas kerja dan bukunya berjudul Mengenal Allah Suatu Studi Mengenal Ajaran Tasawuf Sheikh Abdus Shamad al-Palimbani, halaman 180-181: Bahwa dalam tahun 1244 H/1828 M dikatakan umur Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani 124 tahun. Baik pendapat Dr. M Chatib Quzwain maupun pendapat Dr. Azyumardi Azra perlu disanggah berdasarkan fakta sejarah.

Azra menulis, “Meskipun saya tidak dapat menentukan secara pasti angka-angka tahun di seputar kehidupannya, semua sumber bersatu kata bahwa rentang masa hidup Al-Palimbani adalah dari dasawarsa pertama hingga akhir abad kedelapan belas.

Al-Baythar menyatakan, Al-Palimbani meninggal setelah 1200/1785. Tetapi kemungkinan besar dia meninggal setelah 1203/1789, tahun ketika dia menyelesaikan karyanya yang terakhir dan paling masyhur, Sayr Al-Salikin. Ketika dia menyelesaikan karya ini, mestinya umurnya adalah 85 tahun.

“Dalam Tarikh Salasilah Negeri Kedah diriwayatkan, dia terbunuh dalam perang melawan Thai pada 1244/1828. Tetapi saya sukar menerima penjelasan ini, sebab tidak ada bukti dari sumber-sumber lain yang menunjukkan Al-Palimbani pernah kembali ke Nusantara. Lebih jauh lagi, waktu itu mestinya umurnya telah 124 tahun terlalu tua untuk pergi ke medan perang.

“Walaupun Al-Baythar tidak menyebutkan tempat di mana Al-Palimbani meninggal, ada kesan kuat dia meninggal di Arabia”.

Menurut Ustaz Wan Mohd Shaghir, sumber dari Al-Baythar yang menyebut tahun kewafatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani 1200 H/1785 M, seperti yang disebut oleh Dr. Azyumardi Azra itu adalah ditolak.

Dengan disebutkannya bahawa Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani wafat tahun 1200 H/1785 M adalah sebagai bukti bahawa Al-Baythar tidak banyak tahu tentang Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Bahkan tulisannya sendiri bertentangan antara satu sama lainnya.

Cuba perhatikan kalimat Dr. Azyumardi Azra dalam buku yang sama halaman 250, “Al-Baythar meriwayatkan, pada 1201/1787 Al-Palimbani mengadakan perjalanan ke Zabid di mana dia mengajar murid-murid terutama dari keluarga Ahdal dan Al-Mizjadi”.

Bagaimana bisa terjadi, pada tempat lain Al-Baythar mengatakan Al-Palimbani wafat setelah 1200 H/1785 M. Di tempat yang lain disebutnya Al-Palimbani ke Zabid tahun 1201 H/1787 M. Oleh itu persoalan-persoalan lain yang bersumber dari Al-Baythar mengenai Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani yang menyalahi sumber-sumber yang telah dianggap benar oleh tradisi/mutawatir dunia Melayu ditolak juga.

Sumber wafat 1200/1785 M menurut Ustaz Wan Shaghir adalah tidak tepat karena menyalahi dengan tulisan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri. Kitab-kitab yang dikarang/diselesaikan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sesudah tahun 1200 H/1785 M itu ialah Risalah Isra’ wa Mi’raj, yang dicatat oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri selesai menulisnya pada tahun 1201 H, kira-kira bersamaan 1786/87 M. Umumnya, juga diketahui ialah Siyarus Salikin jilid ke-IV, diselesaikan pada malam Ahad, 20 Ramadhan 1203 H di Taif, kira-kira bersamaan tahun 1789 M.

Pendapat Dr. Azyumardi Azra pada kalimatnya, “Ketika dia menyelesaikan karya ini, mestinya umurnya adalah 85 tahun”, tertolak karena tahun kelahiran Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani yang dikemukakan oleh kedua sarjana tersebut ternyata salah seperti yang telah disebutkan sebelum ini.

Banyak yang menduga kewafatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tahun 1203 H/1789 M.

Malah menurut Ustaz Wan Shaghir lagi, beliau tetap yakin bahawa Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani memang terlibat langsung dalam peperangan di antara Kedah-Patani melawan Siam yang terjadi jauh sesudah tahun 1203 H/1789 M itu. Ini berdasarkan cerita yang mutawatir, dikuatkan sebuah manuskrip salinan Haji Mahmud bin Muhammad Yusuf Terengganu murid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, telah diketemukan kubur beliau dan lain-lain yang perlu dikaji dengan lebih teliti.

Dr. M. Chatib Quzwain menyebut bahawa kubur Sheikh Abdus Samad al-Falimbani di Palembang, Dr. Azyumardi Azra pula menyebut, “ada kesan kuat dia meninggal di Arabia”, kedua-dua pendapat tersebut bertentangan dengan Al-Tarikh Silsilah Negeri Kedah. Juga bertentangan dengan cerita popular masyarakat Islam di Kedah, di Patani, Banjar, Mempawah/Pontianak dan tempat-tempat lain yang ada hubungan pertalian penurunan keilmuan tradisional Islam dunia Melayu.

Selain itu, bertentangan pula dengan manuskrip Al-Urwatul Wutsqa karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani yang disalin oleh Haji Mahmud bin Muhammad Yusuf Terengganu, salah seorang murid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Bertentangan pula dengan pembuktian bahawa diketemukan kubur Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani di perantaraan Kampung Sekom dengan Cenak termasuk dalam kawasan Tiba, yaitu di Utara Patani.


[3] Beliau ialah Muhammad Husein bin Abdul Lathif al-Fathani atau lebih popular dengan gelaran Tok Kelaba Beris al-Fathani. Beliau bukan hanya menyalin karya ulama yang berasal dari Patani tetapi meliputi karya ulama-ulama Acheh, Banjar, Palembang dan lain-lain. Tidak juga setakat menyalin, tetapi menambah komentar di bahagian tepi dan bawah sesuatu kitab yang disalinnya dan selanjutnya disebut dhabith, atau boleh juga disebut nota tepi dan nota kaki. Pada nota tepi dan nota kaki sentiasa disebut nama kitab yang dirujuk dan nama pengarangnya serta banyak menyebut nama guru yang diutamakannya iaitu: Syeikh Abdul Qadir bin Mustafa al-Fathani. Bukan hanya sebagai penyalin, tetapi beliau juga meninggalkan beberapa buah karangan yang berharga, namun yang sempat dicetak hanya lima buah. Bukan hanya mengarang dalam bahasa Melayu, tetapi juga meninggalkan karya yang dikarang dalam bahasa Arab.

Ada dua macam perkhidmatan dalam bidang penulisan dan keilmuan yang dicontohi oleh Tok Kelaba, iaitu Syeikh Daud bin Abdullah al- Fathani yang menulis terus menerus sehingga tertidur di hadapan sesuatu karya yang sedang dikerjakan, tidak pernah tidur di atas tempat tidur yang khusus seperti kita sekarang ini. Syeikh Ahmad al-Fathani yang membaca dan menulis terus menerus sehingga mengantuk. Jika mengantuk beliau tidak langsung tidur tetapi terus berdiri dan menghafal kalimat yang sedang dibaca atau kalimat terakhir yang ditulisnya. Hal ini dilakukan hingga hilang mengantuk atau terus terjatuh kerana mengantuk, pada waktu itulah beliau tertidur sebentar. Lain halnya dengan Tok Kelaba, beliau mencuba meniru kedua-dua ulama asal Patani yang beliau kagumi itu sehingga pada siku beliau berbekas hitam menebal (membelulang) kerana bertekan sewaktu melakukan penulisan yang terlalu banyak.

Sumber ilham pertama sehingga Tok Kelaba terjun ke bidang penyalinan manuskrip merupakan wasiat daripada gurunya, Syeikh Muhammad Zain bin Mustafa al-Fathani (saudara kandung Syeikh Abdul Qadir) kerana Syeikh Muhammad Zain al-Fathani tersebut yang pertama sekali mengambil inisiatif supaya semua karya Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani mesti diabadikan dengan cara membuat sekurang-kurangnya dua salinan. Sumber kedua adalah suatu penekanan daripada gurunya yang terakhir, Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani, dan Tok Kelaba sendiri mengikuti perkembangan hampir seluruh aktiviti Syeikh Ahmad al-Fathani mulai proses penyalinan hingga penerbitan pelbagai kitab Melayu/Jawi dan penyebarannya secara meluas.

Daripada hal-hal tersebut, Tok Kelaba mencurahkan fikiran, menggandakan kekuatan tenaga dan menghabiskan masa semata-mata berkhidmat kepada ilmu pengetahuan dengan jalan mengarang kitab, menyalin karya orang lain, menyebarkannya kepada masyarakat, mengajar dan menambah ilmu yang belum diketahuinya

ASAL USUL

Datuk-neneknya berasal dari negeri Khurasan. Yang pertama datang ke dunia Melayu bernama Syarif Zainal Abidin. Beliau merantau ke Pulau Jawa lalu berkahwin dengan seorang wanita berasal dari Minangkabau. Oleh sebab terjadi peperangan di Jawa, Syarif Zainal Abidin bersama salah seorang Raja Jawa keluar dari Pulau Jawa lalu terdampar di Kelaba, iaitu sebuah negeri dalam Daulah Islam Patani Darus Salam. Syarif Zainal Abidin adalah seorang ulama, sebab itu mudah baginya mendapat pengaruh di Kelaba. Beliau meninggal dunia di Kelaba. Anak kepada Syarif Zainal Abidin yang bernama Abu Bakar, berpindah ke Kelantan dan menetap di Kampung Laut. Di Kampung Laut, Kelantan beliau memperoleh anak bernama Abdullah. Abdullah memperoleh anak bernama Abdus Shamad. Abdus Shamad berpindah pula ke Kelaba. Beliau mendapat anak bernama Abdul Mu'min. Abdul Mu'min mendapat anak bernama Abdul Lathif. Abdul Lathif mendapat anak bernama Muhammad Husein (Tok Kelaba) yang diriwayatkan ini.

Berdasarkan tulisan Tok Kelaba sendiri yang tercatat di bahagian tepi manuskrip Fat-hul Mannan karya Syeikh Daud bin Abdullah, salinan beliau adalah Muhammad Husein, kuniyahnya Abu Bakar. Dan namanya Abdullah. Kemudian digelar Muhammad Husein oleh isteri gurunya. Dengan dialah makruf antara manusia yang kemudian-kemudian. Dan segala manusia yang dahulu-dahulu dimakrufkan dengan Abdullah, hanyalah cicit bagi abid Abdul Karim, iaitu bapa kepada Nik Mik, iaitu ibu bagi Abdul Latif yang tersebut dahulu itu.''

Abdul Karim yang disebutkan itu bersabit keluarga antara beliau dengan keluarga besar Sena Janjar dan Bendang Daya, iaitu keluarga besar Syeikh Ahmad al-Fathani, Syeikh Ismail bin Abdur Qadir al-Fathani dan ulama-ulama Patani yang terkenal lainnya. Dalam salah sebuah salinan manuskrip Ghayatut Taqrib karya Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani, pada bahagian tepi halaman terakhir Tok Kelaba mencatat, ``... Muhammad Husein bin Abdul Lathif, dan adalah Abdul Lathif itu mati pada Khamis delapan hari bulan Rejab (8 Rejab) pada sanah 1307 (Hijrah). Beliau dikuburkan di Kubur Tanjung, Bukit Kecil bersama bapanya, ibunya dan lain-lainnya. Dan diperanakkan Muhammad itu pada sanah 1280 (Hijrah). Maka umurnya hingga sampaikan sanah 1340 (Hijrah) ini 69 tahun. Telah putih segala bulunya dan tanggal giginya.'' Nampaknya catatan Tok Kelaba itu ada sedikit perbezaan dengan catatan Abdul Lathif, anak beliau yang pernah saya tulis riwayatnya sebelum ini, iaitu, ``Pada sanah 1330 maka umur Haji Muhammad Husein 52 tahun pada waktu itu (iaitu lahir pada sanah 1278) jumlah umurnya 89 tahun. Peringatan ! Tuan guru Muhammad Husein Tok Kelaba ke rahmatullah pada hari Selasa 21 Syaaban, pukul 4 sanah l367.'' Oleh sebab tahun kelahiran daripada catatan beliau sendiri ditemui, maka yang lebih dapat dipegang ialah catatan beliau sendiri, iaitu tahun 1280 Hijrah/1863 Masihi itu, bukan tahun 1278 Hijrah/1861 Masihi seperti yang diperkenalkan sebelum ditemui catatan ini. Oleh kerana Tuan Guru Haji Muhammad Husein berasal dari Kelaba, Beris, maka terkenallah sebutan beliau dengan Tok Kelaba saja. Kerana beliau banyak menghafal hadis dan pakar dalam ilmu tersebut, digelar juga Tok Hadis.

Setelah kerajaan Patani Darus Salam dijajah, Kelaba dimasukkan dalam pemerintahan Saiburi atau nama pada zaman dahulu disebut Selindung Bayu. Pada zaman mutakhir nama Selindung Bayu dipakai untuk nama negeri Teluban, iaitu Teluban yang namanya masih digunakan sampai sekarang. Dalam catatan Tok Kelaba, beliau tidak menggunakan nama Teluban tetapi masih menggunakan Selindung Bayu, seperti kata beliau, ``Mula saya Haji Muhammad Husein duduk di Selindung Bayu pada hari Sabtu 15 bulan Zulkaedah pada sanah 1323 Hijrah.''

PENDIDIKAN

Keterangan anak beliau, Abdul Lathif, bahawa Tok Kelaba pertama sekali belajar membaca al-Quran kepada abang sepupunya Abdur Rahman Pancor, Kelaba. Sejak berumur tujuh tahun telah memondok di Semala (Patani). Pengetahuan yang sangat mendalam diperolehnya di Pondok Bendang Daya. Beliau merupakan kader tertua dalam pondok itu. Di peringkat awal belajar kepada Syeikh Haji Wan Mustafa bin Muhammad al-Fathani (Tok Bendang Daya I). Tok Kelaba hanya sedikit memperolehi ilmu daripada hulubalang tersebut, kerana umur beliau yang ketika itu sudah sangat tua dan tidak berapa lama setelah Tok Kelaba datang ke Bendang Daya, hulubalang itu meninggal dunia dalam usia 120 tahun. Pimpinan Pondok Bendang Daya sesudah itu diserahkan kepada anak beliau bernama Syeikh Wan Abdul Qadir yang selanjutnya digelar dengan Tok Bendang Daya II.

Dalam tahun 1312 Hijrah/1895 Masihi, Tok Bendang Daya II mendapat tugas daripada Sultan Patani Darus Salam untuk menghaji dan mengumrahkan beberapa orang keluarga diraja yang telah meninggal dunia, maka beberapa murid kesayangannya dibawa serta, terutama sekali Tok Kelaba. Keberangkatan ke Mekah itu merupakan panggilan ajal bagi gurunya Tok Bendang Daya II, beliau wafat di Mekah. Dengan demikian Tok Kelaba tidak langsung pulang ke Kelaba, beliau mendekati keluarga besar gurunya termasuk Syeikh Muhammad Zain al-Fathani yang telah lama berpindah ke Mekah.

Pada waktu itu sahabatnya Syeikh Daud bin Mustafa al- Fathani (saudara bongsu Syeikh Muhammad Zain al-Fathani dan Tok Bendang Daya II) telah menjadi seorang ulama di Mekah tetapi masih juga belajar kepada anak saudaranya Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani. Maka Tok Kelaba pun ikut belajar kepada Syeikh Ahmad al-Fathani yang lebih tua daripadanya sekitar lapan tahun saja (Syeikh Ahmad al-Fathani lahir 1272 Hijrah, Tok Kelaba lahir 1280 Hijrah). Ketika belajar kepada Syeikh Ahmad al-Fathani di Mekah, Tok Kelaba bersahabat dengan beberapa orang terkenal di antaranya Tok Kenali Kelantan, Syeikh Abdur Rahman Gudang al-Fathani, dan lain-lain. Tok Kelaba belajar juga kepada Syeikh Muhammad bin Ismail Daud al-Fathani.

Ketika belajar di Mekah itu Tok Kelaba juga menyempatkan diri menadah ilmu kepada ulama-ulama Arab yang terkenal iaitu Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki. Walau bagaimanapun yang sangat berkesan bagi Tok Kelaba ialah Tok Bendang Daya II, hampir semua kitab yang beliau tulis mahupun salinan karya orang lain sentiasa menyelitkan fatwa atau pendapat yang berasal daripada Tok Bendang Daya II. Demikian juga dalam setiap kali mengajar selalu menyebut nama Tok Bendang Daya II tak ubahnya dengan Tok Kenali Kelantan yang sentiasa menyebut nama gurunya Syeikh Ahmad al-Fathani.

KARYA

Karya-karya Tok Kelaba dibahagi kepada dua bentuk; Karya Asli dan Karya Salinan. Disebabkan kekurangan ruangan yang dapat diperkenalkan di sini hanyalah Muqaddimatul Athfal fi Shifatillahi zil Jalal saja, diselesaikan di Patani pada 8 Rabiulawal 1305 Hijrah. Semua halaman kitab ini penuh dengan nota atas, nota tepi kiri-kanan dan nota kaki. Dua muka setengah di bahagian dalam pula terdapat judul baru yang disebut Faedah yang membicarakan pelbagai wirid dan doa. Tentang ini diselesaikan pada tahun 1322 Hijrah. Di bahagian tepi juga beliau memperkenalkan beberapa pemikiran gurunya, Syeikh Abdul Qadir al-Fathani yang beliau sebut dengan Syaikhuna saja. Juga terdapat rujukan kitab-kitab Syeikh Ahmad al-Fathani, Syeikh Nawawi al-Bantani, Syeikh Nuruddin ar-Raniri, Syeikh Umar Makkah dan lain-lainnya. Kitab ini diterbitkan oleh Abdul Mubin bin Muhammad Thaiyib al-Fathani dicetak oleh Mathba'ah al-Miriyah, Mekah, 1331 Hijrah/1912 Masihi.

Dipetik dari : http://ulama.blogspot.my/2005/05/tok-kelaba-al-fathani.html

[4]  Masjid Kerisik dalam bahasa Thailand dikenali Krue Se Mosque atau Pitu Krue-ban Mosque, terletak dalam wilayah Pattani, Thailand. “Kerisik” ialah perkataan Melayu yang bererti pasir di kawasan pantai yang berwarna putih bagaikan mutiara. Pada zaman dahulu, apabila orang-orang Arab belayar sampai ke pantai ini, mereka menamakan kawasan ini “lu’ lu’ ” atau “mutiara” dalam bahasa Melayu. Perkataan ini kemudiannya menjadi nama kepada sebuah kampung yang pada masa ini dikenali dengan panggilan “Tanjung Luluk”.

Nama rasmi Masjid Kerisik ialah “Masjid Sultan Muzaffar Shah”. Inilah masjid yang pertama di Asia Tenggara yang dibina dengan menggunakan bata merah buatan kampung Tarab Bata (sekarang di Mukim Gamia, Muang, Pattani). Binaanya mengikut seni bina Timur Tengah. Cara penyusunan batanya dilakukan dengan menggunakan campuran kulit kerang dengan beras pulut hitam yang ditumbuk lumat kemudiannya dicampurkan bahan tersebut dengan adunan telur ptih dengan manisan cair. Cara ini merupakan salah satu kebijaksanaan Melayu temptan pada masa itu.

Masjid ini dibangunkan pada zaman Sultan Muzaffar Shah pada tahun 2057 B.E / 1514 A.D (Anan Watananikorn 2531 : 64) mengikut saranan Syeikh Shafiyuddin Al-Abbas (ulamak Fiqih yang digelar Dato’ Faqih Diraja). Setelah selesai pembinaannya, Masjid Kerisik ini dianggap sebagai Masjid Rasmi Kerajaan Melayu Pattani Darussalam. Selain daripada berperanan sebagai tempat ibadah, di sini juga dijadikan pusat hal ehwal agama Islam dan juga sumber pengajian berbagai-bagai bidang ilmu berkaitan Islam.

Kesan keruntuhan yang jelas kelihatan pada bahagian kubahnya itu akibat daripada peperangan yang berlaku di antara Pattani dan Siam pada Julai – November 1786 (Zamabai A Melik : 1993 :96). Meskipun masa telah berlalu selama 5 abad, Masjid Kerisik masih tegak bertahan sebagai tempat yang sangat bernilai dari sudut sejarah, kesenian dan seni bina sejak dahulu sampailah sekarang.

[5] Juga di kenali sebagai Perkuburan Yaring atau Perkuburan Marahom Tanjong yang terletak di Kampung Dato, Laem Pho Sub, Daerah Yaring, Pattani. Tanah perkuburan ini merangkumi 10 ekar sebagai tempat persemadian Chao Phraya Wichit Phakdi Sri Ratanakhet Pradesharat (Tunku Pasa). Baginda merupakan Sultan Patani yang bertahtah antara 1845-1856M. 

[6] Ratu Hijau (Thai: รายาฮิเยา) adalah seorang ratu Melayu Patani yang bertakhta dari 1584-1616. Dikatkan juga nama sebenarnya ialah Nang Che Yam. Sila rujuk buku sejarah DGE Hall (History of South East Asia). Baginda adalah anak perempuan sulung Sultan Mansur Shah. Menurut pembabad Portugis Mendez Pinto, baginda menaiki tahta pada 1584 sebagai seorang adik pere mpuan pada raja Patani yang telah dibunuh selepas dua puluh tahun pemerintahan yang tidak stabil. Baginda juga dikenali sebagai 'ratu hebat Patani'. Menurut tulisan Jacob van Neck pada 1604, dia melaporkan sebuah negara yang secara relatif aman dan kaya di bawah Ratu Hijau, "seorang yang pandai berdiplomasi dengan para saudagar". Monarki Melayu di bawah pemerintahannya menyerap pelbagai para pedagang asing ke dalam elit poliglot disatukan oleh pemerintah beraja itu, lingua franca bahasa Melayu, dan corak peraturan dan alat kebesaran suci yang diwarisi dari istana seperti Melaka dan Pasai. Kebanyakan para saudagar dikatakan saudagar Cina, yang mana termasyhur daripada mereka, seperti pegawai dagang utama Datu Sirinara, telah masuk Islam dan mengamalkan etiket mahkamah Melayu. Baginda digantikan oleh adik perempuannya Ratu Biru. (Sumber: https://ms.wikipedia.org/wiki/Ratu_Ijau)

[7] Ratu Biru merupakan adinda kepada Ratu Hijau. Di dalam hikayat Pattani, Ratu Biru dikatakan telah membuat meriam-meriam yang besar daripada tembaga kuning, kerana baginya meriam-meriam yang dijual oleh orang Eropah tidak sesuai dengan keadaan tempatnya.

Dalam masa pemerintahannya rakyat jelata tidak dibenarkan memiliki tembaga dan seluruh rakyat jelata yang ada menyimpan tembaga kuning hendaklah dibawa kepada baginda. Serta ditegah sekelian mengirim atau menjual tembaga kuning selama 3 bulan. Barang siapa melanggar perintah ini akan dijatuhkan hukuman bunuh. Setelah beberapa lama maka terkumpul banyaklah tembaga kuning dan dibuat meriam besar yang menjadi sejarah dalam kerajaan Islam Pattani.

Dalam hikayat Pattani juga menceritakan setelah beberapa bulan, Ratu Biru telah berjaya membuat 3 pucuk meriam yang terlalu besar. Dua pucuk yang lebih besar sekali panjangnya 3 depa 1 hasta sejengkal 2 jadi setengah, pelurunya besar sebelas jari bulatan dan yang kecil sekali panjangnya 5 hasta sejengkal 9 jari, pelurunya besar tiga jari bulatan. Dua pucuk meriam yang besar digelar oleh Ratu Biru sebagai meriam Seri Negara dan meriam Seri Pattani dan yang kecil pula digelar meriam Mahalela.

Ketiga-tiga pucuk meriam raksaksa itu diletak di atas sebuah roda pedati serta dijadikan alat senjata peperangan yang utama dalam kerajaan Pattani pada masa itu. Setelah kemangkatan Ratu Biru, beliau digantikan oleh Ratu Ungu. (Sumber: https://www.facebook.com/HblgMelayu/posts/118837651617434)

[8]  Raja Ungu menaiki takhta Patani mengantikan kakaknya yang mangkat pada 1624 dan memerintah selama 11 tahun dan mangkat pada 1635. Beliau adalah puteri terakhir kepada Sultan Mansur Syah. Ratu ungu ini sebenarnya puteri Patani yang dikahwinkan dengan Sultan Pahang iaitu Sultan Abdul Ghafur lebih kurang pada tahun 1612. Perkahwinan ini adalah satu usaha Patani untuk membina hubungan pertalian darah dengan Empayar Johor-Pahang-Riau-Lingga.

Hasil dari perkahwinan ini lahirlah Raja Kuning. Sewaktu era Raja Ungu, Patani pernah terlibat perang secara besar-besaran dengan Siam bermula dengan satu serangan dari Patani ke atas Ligor bagi membebaskan daerah itu dari cengkaman Siam pada tahun 1631. Dalam serangan itu, Patani berjaya menawan dua kapal Siam bersama dengan dua orang Belanda. Siam dapat merebut kembali kapal mereka, namun orang Belanda itu tidak dijumpai. Hal ini membuatkan Belanda menyebelahi Siam dalam peperangan dengan Patani. Pada Mei 1634, berlaku satu peperangan yang mencatatkan rekod sebagai peperangan terbesar antara Siam dengan Patani dengan bala tentera Siam berjumlah 60,000 orang. Angkatan tentera Siam ini telah dikalahkan oleh Patani yang mendapat bantuan daripada Portugis. (Sumber : https://www.facebook.com/HakPertuananMelayu/posts/374908762646628 )

[9]  Raja terakhir yang memerintah Patani ialah Raja Kuning binti Sultan Abdul Ghafur Muhiuddin. Baginda ialah seorang raja atau pun ratu yang memerintah Patani seperti mana ratu-ratu perempuan yang dilantik sebagai Raja Patani terdahulu. Raja Kuning dilahirkan pada tahun 1613 di Pahang, kerana bondanya Raja Ungu berkahwin dengan Sultan Pahang. Setelah kemangkatan bondanya, Raja Kuning telah ditabalkan sebagai Raja Patani pada tahun 1635. Ketika itu Patani mempunyai 43 jajahan, termasuk Terengganu. Setelah Raja Kuning berkahwin dengan putera Sultan Johor, maka Terengganu diperintah oleh wakil Sultan Johor. Patani berada di bawah pemerintahan Raja Kuning selama 14 tahun. Baginda mangkat pada tahun 1649. Sebahagian catatan lain pula menyatakan bahawa Raja Kuning mangkat pada tahun 1688 pada usia 75 tahun tanpa meninggalkan pewaris tahta yang sah. (sumber: http://tabutjawi.blogspot.my/2012/06/sirah-patani-langkasuka-1649-1785.html)

Selepas kemangkatan Ratu Kuning dikatakan beliau tidak mempunyai waris yang layak maka dengan itu negeri Pattani telah diambil semula oleh kerajaan Kedah Merong Maha Wangsa. Setelah kemangkatan baginda maka habislah raja daerah Pattani yang berketurunan dari Merong Maha Wangsa iaitu raja awal yang membuka negeri Pattani. Maka Raja Bakar ( DYMM Sultan Syarif Abu Bakar Syah ) telah mengambil semula kerajaan Pattani dan diserahkan pemerintahan Pattani kepada keturunan Nik iaitu Raja Long Putra yang mana digelar sebagai Datuk Seri Raja Putra, Raja Legeh pada tahun 1199H bersamaan dengan tahun 1778M, rujuk ms 43 Undang Undang Kedah. Maka lenyaplah kerajaan Pattani yang digantikan dengan negeri baru yang bernama LEGEH yang mana diperintah oleh Raja-raja Jembal yang berpusat di Ayer Lanas, Jeli, Kelantan. (Sumber: http://kedahcybersyburi.blogspot.my/2010/02/asal-usul-kerajaan-islam-daerah-pattani.html)

[10] Diasaskan oleh almarhum Tuan Guru Baba Haji Abdul Rahman Bin Muhammad Irsyad atau dikenali sebagai Tok Dala pada tahun 1933. Ibu beliau bernama Mek Putih berasal dari pada Kampong Saban manakala datuk beliau bernama Abdul Ghani berasal dari Terangganu. Beliau meninggal pada pagi Rabu 28 Rajab 1975 (Sumber : http://ulama-patani-thailand.blogspot.my/2011/12/tuan-guru-haji-abdul-rahman-tuk-dala.html)

[11]   Al-Fadhil Tuan Guru Syeikh Nuruddin Bin Hj. Marbu Bin Abdullah Thaiyyib berasal dari Banjar Masin. Dilahirkan di sebuah desa bernama Harus Amuntai pada 1 September 1960 M. Beliau dan keluarganya kemudiannya menetap di tanah suci Makkah pada tahun 1974. Madrasah Shaulathiah adalah tempat beliau menimba ilmu pengetahuan di sana. Pada tahun 1982 beliau menamatkan pengajian di Madrasah Shaulathiah dengan keputusan cemerlang (mumtaz).

Sepanjang di Makkah beliau banyak mendapatkan ilmu dari tokoh-tokoh Ulama seperti Syeikh Allamah Hasan Masshath yang digelar Syeikul-Ulama rahimahullah, Syeikh al-Allamah Mohd Yasin Al-Fadani yang bergelar Syeikul Hadith wa Musnidud Dunya, Syeikh Ismail Usman Zain yang digelar Al-Faqih Ad-Darrakah dan ramai lagi tokoh-tokoh ulama di Makkah.

Pada tahun 1983 beliau melanjutkan pelajaran ke Univ. Al-Azhar As-Syarif Mesir dalam jurusan Syariah Islamiah hingga mendapat ijazah sarjana muda. Kemudian beliau meneruskan lagi pengajian di Maahad ‘Ali Liddirasat al-Islamiah di Zamalik hingga mendapat diploma am “Dirasat Ulya” pada tahun 1990.

Setelah menamatkan pengajian di Univ. al-Azhar, beliau menumpukan perhatiannya dengan mencurahkan ilmunya kepada ratusan pelajar yang datang dari Asia termasuk dari Indonesia, Malaysia, Singapura dan Thailand yang menuntut di Univ. al-Azhar Mesir sehingga beliau digelar sebagai al-Azharus Tsani ( Univ. Al-Azhar kedua). Di samping mengajar beliau juga menghasilkan kitab-kitab berbahasa Arab serta karya ilmiah dalam berbagai bidang. Beliau telah menghasilkan karangan dan mentahqiq kitab-kitab muktabar tidak kurang dari 50 buah karangan. (rujuk biodata beliau dalam kitab beliau bertajuk At-Tamassuk Bil Kitab Wassunnah edisi terjemahan bertajuk Berpegang Dengan Kitab Dan Sunnah).

4 comments:

Al Fatas M. Yasmi said...

Dari bahagian pertama, disusuli bahagia kedua, tidak jemu membacanya, rentetan kisah perjalanan musafir yang penuh kenangan indah di setiap tempat yang dikunjungi memberikan realisasi yang telah lama diimpikan untuk berkunjung ke setiap tempat ini... Kemudian disambung lagi dengan bahagian ketiga yang lagi memuncakkan realiti perjalanan kami...

Kesinambungan coretan perjalanan musafir kami daripada bahagian I higga III ini akan diabadikan dalam kenangan TERINDAH kami dalam pengembaraan pemusafiran kami...

Syed Mohssain Habshee said...

Alhamdulillah. Catatan begitu baik. Mudah2an bermunafaat. Nice n tahniah ya sidi

Anonymous said...

Salam tn Tanah..

Terima Kasih banyak2 kerana penulisan yang panjang. Cuma saya ingin menyentuh ttg Tn Syeikh Abdul Samad Al Falimbani. Memang banyak kisahnya akan tetapi saya amat hairan bahwa tiada kajian dibuat ttg peninggalan surau yang ditinggalkan oleh anaknya yang berada di Kemaman yang dikenali dgan Masjid Tuan. Di Beserah juga ada waris tn syeikh Abdul Samad Falimbani yang tiada siapa yang mengkaji dan teliti salasilah ini..

Jika dilihat kajian yg dibuat ttg tn Syeikh Abdul Samad namapak macam terputus ditengah jalan dan saya rasa apa yg diceritakan oleh org2 tua makam tn Syeikh Abdul Samad bukan di pattani..

Ada cerita disebalik kekalahan Pattani kepada Siam dan salah sorang anak murid tn Syeikh Abdul Samad adalah raja Pattani. Saya hanya boleh cerita kisah ini setakat ini sahaja akan perlu diingat bahwa keturunannya masih ada diBeserah dan Kemaman. Cuma tiada orang yang ingin mengkaji ttg hal ini.

Mohd. Abd. Rashid Bin Yah al-Kubrawiy al-Husaini said...

Terima kasih atas maklumat tersebut. Namun sayang, Tuan komen tidak guna nama sendiri untuk memudahkan saya hubungi tuan bagi mendapatkan maklumat lanjut.