hasbunallah

hasbunallah

Thursday, July 8, 2010

257,000 anak tidak berbapa


Adalah satu perkara yang mengejutkan apabila Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah telah membuat pendedahan bahawa Negara kita mempunyai 257,000 anak yang tidak berbapa antara tahun 2000 hingga Julai 2009. 30,978 daripadanya adalah kelahiran yang terdaftar membabitkan bayi beragama Islam.

Mungkin ‘anak tidak berbapa’ adalah satu istilah yang agak lembut jika hendak dibandingkan dengan ‘anak zina’. Cuba kita renungkan bersama, dimanakah silapnya kita dalam masalah yang semakin memberat ini? Apakah langkah-langkah yang telah kita ambil untuk menangani masalah umat ini?

Allah s.w.t telah berfirman:-

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)).al-Israa’: 32)

Al-Hafiz Imam Ibn Kathir rhm telah menafsirkan ayat ini bahawa Allah s.w.t melarang hambaNya berbuat zina dan mendekatinya serta melakukan factor-faktor dan aspek-aspek yang mengantarkan kepada perbuatan zina.

Mungkin secara nyata Negara kita tidak pernah menyuruh kepada berbuat zina. Namun apakah kita tidak perasan berapa banyak perkara yang Negara kita lakukan, anjurkan atau laksanakan adalah perkara yang boleh menjuruskan kepada zina.

Terlalu banyak program sosial dan hiburan yang dianjurkan kerajaan menggalakkan kepada pergaulan bebas tanpa batasan serta boleh mencetuskan kepada gejala zina! Pihak kerajaan yang kononnya ingin menarik perhatian golongan remaja dan belia daripada masalah dadah dan lepak dengan menyogokkan mereka hiburan yang melalaikan menyebabkan timbulnya masalah baru iaitu zina.

Kenapa kita lebih suka menggunakan sebutan ‘seks bebas’ berbanding perkataan ‘zina’? Sedangkan ianya membawa erti yang sama seperti ‘khinzir’ dan ‘babi’ yang mana istilah mana sekalipun ianya tidak akan menghalalkan apa yang telah diharamkan Allah s.w.t dengan jelas di dalam al-Quran.

Adalah terlalu mustahil pihak kerajaan tidak mengetahui perangkaan yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ini. Lalu, kenapa pihak kerajaan seperti mendiamkan diri sahaja tanpa mengambil tindakan drastik bagi mengekang masalah yang kian membarah ini?

Bila ada suara-suara yang mempertikaikan Malaysia sebagai sebuah Negara Islam, para pemimpin Negara mula hendak melatah. Tapi bila pendedahan tersebut dibuat oleh Raja Dr. Nazrin Shah, kenapa tidak ada pemimpin Negara yang melatah?

Bila Negara digemparkan dengan pendedahan tersebut, pihak-pihak yang kurang prihatin dengan masalah ini masih sibuk-sibuk dengan rancangan hendak memperkenalkan pendidikan seks di sekolah! Apa tujuan sebenar mata pelajaran tersebut hendak diajarkan kepada para remaja? Adakah ianya untuk mengekang berlakunya zina atau untuk memperkenalkan cara melakukan seks yang selamat? Kalau tidak diajar pendidikan seks pun dah sebanyak ini anak zina, cuba kita fikirkan berapakah pertambahan yang akan berlaku sekiranya pendidikan seks tersebut diperkenalkan di sekolah?

Beginikah mentaliti para pemimpin Negara kita yang tercinta ini? Dimana peranan para ulama kerajaan dalam hal ini? Tidak mustahil nanti masyarakat Negara kita tidak akan memperdulikan mengenai status anak-anak yang lahir sama ada ianya melalui ikatan perkahwinan yang sah atau anak hasil perzinaan!

No comments: