hasbunallah

hasbunallah

Monday, February 3, 2014

Ya Rasulullah, Aku Merinduimu

Dengan izin dan rahmat Allah swt, saya telah diberikan peluang dan kesempatan untuk mengunjungi dua tanah suci pada 21/12/2013 untuk mengerjakan umrah bersama ash-Har Travel. Rombongan yang berjumlah seramai 35 orang itu berangkat dari KLIA dengan penerbangan Saudi Arabian.

Kami dijadualkan untuk ke Kota Suci Madinah al-Munawwarah terlebih dahulu. Penerbangan yang mengambil masa 8 jam itu ahak meletihkan namun cukup teruja untuk menziarahi Baginda Rasulullah Sang Kekasih Allah. Saya sampai di Kota Rasul tatkala azan subuh berkumandang dari menara Masjid Nabawi.

Suhu yang dingin dan angin yang bertiup perlahan membuatkan tubuh kesejukan sewaktu turun dari bas yang membawa rombongan dari Lapangan Terbang Jeddah. Sewaktu pertama kali kaki melangkah memasuki Masjid Nabawi, hati mula terasa sayu terkenang jasad Baginda Nabi Yang Mulia bersemadi di bawah Kubah Hijau.

Saya beriktikaf sehingga masuk dhuha bagi mencari peluang dalam ribuan manusia untuk masuk solat dan berdoa di Raudhah. Seusai solat dhuha dan membaca al-Quran, saya menyelinap di celahan manusia yang berpusu-pusu mencari peluang untuk memasuki Raudhah dan Alhamdulillah saya berpeluang untuk masuk solat dan berdoa berdekatan Mihrab Rasulullah.

Saya mengambil peluang untuk berdoa semahunya di Raudhah sebagaimana yang dianjurkan oleh ulama. Imam Ibn Hajar al-Asqalani dan Imam Nawawi Rahimahullah menyatakan bahawa Raudhah ini adalah antara tempat yang seharusnya diperbanyakkan berdoa. Maka saya panjatkan doa untuk kebahagian dunia akhirat buat diri sendiri, ahli keluarga dan sahabat handai.     

Setelah itu saya melangkah keluar dari Raudhah menuju Makam Kekasih Allah yang mulia. Ketika itu para penziarah tidak ramai dan memudahkan saya untuk berdiri betul-betul di hadapan Makam Rasulullah tanpa berasak-asak. Air mata mula mengalir tatkala menyampaikan salam dan selwata buat Baginda Rasul, Kekasih Allah yang amat dirindui. 

“Selamat sejahteralah ke atas Engkau wahai Junjungan yang mulia, Rasul yang agung pemurah lagi penyayang, moga-moga dirahmati dan diberkati Allah ke atasnya, sesungguhnya selamat sejahteralah wahai Nabi Allah, selamat sejahteralah wahai makhluk pilihan Allah, selamat sejahteralah wahai Habibullah, aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan yang disembah melainkan Allah Yang Maha Esa dan sesungguhnya engkau adalah hambaNya lagi pesuruhNya, aku bersaksi, bahawa engkau telah menyampaikan risalah, menyempurnakan tanggungjawab dan telah memberi nasihat kepada umat dan engkau telah berjihad kerana meninggikan agama Allah, maka selawat dan salam ke atasmu berkekalan sehingga hari kiamat. Ya Allah ya Tuhanku, kurniakanlah kepada Baginda kemuliaan dan pangkat-pangkat darjat yang tinggi serta anugerahkan kepadanya tempat yang terpuji yang telah Engkau janjikan, sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji sekali-kali.”

Terkenang kasihnya Baginda Rasul kepada umatnya dalam menilai kasihnya kita kepada Baginda. Berapa banyak air mata kita yang tumpah kerana merindui Baginda Rasul berbanding air mata Baginda Rasul yang mulia tumpah kerana kasih kepada kita sebagai umatnya?

Kemudiannya saya menyampaikan salam buat dua orang sahabat Baginda Saiyidina Abu Bakar as-Sidiq dan Saiyidina Umar al-Khatab.

Sepanjang 4 hari saya berada di Kota Radulullah ini, hampir setiap waktu saya mengambil peluang untuk menziarahi Baginda, menyampaikan salam dan selawat kepada baginda. Kebanyakkan masa saya habiskan untuk beriktikaf di Masjid Nabi supaya tertebus
rindu dengan kedekatan saya dengan Baginda Rasulullah.

Tatkala tiba masanya untuk berangkat ke Kota Suci Mekah, terasa sayu untuk berpisah dan berjauhan dengan Baginda Rasul. Air mata mengalir dan dada menjadi sebak tatkala melakukan ziarah wida’.

Ya Allah, janganlah jadikan kunjungan keatas KekasihMu ini sebagai satu kunjungan yang terakhir bagiku. Tetapi jadikanlah kunjungan ini permulaan bagi keakraban sebuah cinta dan kasih yang berpanjangan selamanya harum.


Ya Allah, jadikanlah rinduku pada kekasihMu ini sebagai salah satu bukti kecintaanku padanya dan jadikanlah ia sebagai semangat yang kuat untuk bertemu dengan kekasih Mu ini lagi. 

No comments: