hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, September 29, 2015

Injunksi Terhadap YB TG Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang



Semalam kita diriuhkan dengan tindakan 4 individu iaitu  Mansoor Bin Saat,  Azira Binti Aziz, Hasbeemaputra Bin Abu Bakar dan Hazwany Binti Jamaluddin bertindak memfailkan saman untuk mendapakan injunksi daripada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi menghalang YB TG Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang selaku Ahli Parlimen Marang membawa usul Rang Undang-Undang Persendirian (RUUP) untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah) 1965 (Akta 355).

Saya terpanggil untuk memberikan sedikit pandangan berdasarkan pengalaman saya dalam bidang undang-undang sivil dan syariah. Pandangan ini hanyalah berkisar mengenai laporan akhbar yang dibuat oleh keempat-empat individu tersebut sahaja tanpa merujuk kepada dokumen atau saman yang mereka telah failkan di Mahkamah.

Adalah tidak sewajarnya 4 individu tersebut membuat permohonan injunksi kepada Mahkamah kerana TG Haji Abdul Hadi Awang selaku Ahli Dewan Rakyat mempunyai hak untuk membuat usul tersebut. Hak tersebut dijamin oleh Peraturan-Peraturan Majlis Dewan Rakyat Sendiri.

Manakala antara alasan mereka lagi ialah “rang undang-undang persendirian itu adalah pintu belakang dalam cubaan mengubah Perlembagaan Persekutuan” merupakan suatu alasan yang tidak benar dan jauh tersasar sama sekali. Ini adalah kerana usul untuk membentang RUUP tersebut telah dibawa kepada pengetahuan Setiausaha dan Yang DiPertua Dewan mengikut saluran yang telah ditetapkan oleh undang-undang dan peraturan Dewan Rakyat. Jadi ini bermakna bahawa tindakan TG Haji Abdul Hadi Awang tersebut adalah sah di sisi undang-undang dan bukan melalui pintu belakang.

Apa yang saya fahami, istilah “pintu belakang” ini hanyalah bagi sesuatu tindakan yang dibuat tidak mengikut lunas undang-undang serta peraturan sedia ada. Jadi istilah tersebut adalah digunakan secara salah untuk menggambarkan tindakan TG Haji Abdul Hadi itu.

Walau bagaimanapun, kes tersebut telah ditangguh ke Kes 05/10/2015 untuk Mahkamah membuat keputusan untuk terhadap Bantahan Awal yang dibangkitkan oleh leading counsel bagi TG Haji Abdul Hadi iaitu  Dato' Haji Sulaiman Abdullah atas alasan bahawa Plaintif-plintif sepatutnya memfailkan kes ini melalui Semakan Kehakiman (Judicial Review) dan bukannya melalui Saman Pemula (Originating Summon) seperti sekarang. Jika Mahkamah bersetuju dengan Bantahan Awal tersebut, keseluruhan kes saman terhadap TG Haji Abdul Hadi Awang akan DITOLAK.

Sepatutnya individu tersebut mengambil sikap lebih teliti apabila membuat sesuatu tindakan yang mempunyai kaitan dengan hukum agama dan aqidah. Isu hukum hudud yang ingin dilaksanakan oleh Kerajaan Kelantan tidak sepatutnya dijadikan sesuatu agenda politik atau sendaan. Malah ia wajib di imani oleh seluruh manusia yang mengaku beriman.

Cuma mungkin disana terdapat perbahasan lain berkaitan dengan waqi’, kesesuaian dan keperluan yang tidak ingin saya sentuh disini. Saya berdoa dan berarap agar tindakan Mahkmah tersebut dapat diselesaikan segera dengan keputusan berpihak kepada TG Haji Abdul Hadi serta semoga Allah memberikan laluan mudah untuk beliau membentangkan RUUP tersebut di Dewan Rakyat.  

4 comments:

Borhanuddin Mohamad said...

Terbaik sahabat semoga sedikit pencerahan dapat membuka minda kita semua... Semoga Allah swt merahmati kita semua..

Wan Mohd Kamal said...

Terbaik saudaraku

Mohd Hanif Ahmad said...

Terbaik.. blogger jgk rupanya..

Unknown said...

Kemah keming abe pendekar....