hasbunallah

hasbunallah

Friday, September 10, 2010

Aidilfitri, Terry Jones & Perancangan Allah


Hari ini kebanyakan Negara Islam merayakan Aidilfitri selepas Madrasah Ramadhan yang telah kita lalui selama sebulan. Hari yang disyariatkan Allah swt sebagai meraikan kemenangan umat Islam kerana berjaya menentang hawa nafsu.

Maka pada hari ini sebagai tanda kesyukuran, umat Islam mempamerkan kegembiraan kejayaan dengan takbir dan tahmid yang memenuhi alam. Oleh yang demikian, janganlah ada antara kita yang mencemari hari yang mulia ini dengan kemungkaran dan maksiat. Semoga kita dapat mengekalkan amal dan ibadah yang kita lakukan sepanjang Ramadhan yang lalu.

Namun begitu, dalam ketaqwaan Ramadhan dan kemeriahan Syawal dunia digemparkan dengan satu perancangan yang dibuat oleh Paderi Terry Jones, pemimpin Dove World Outreach Center, sebuah gereja perjanjian baru di Gainesville, Florida, AS, akan menjadi tuan rumah ‘Hari Pembakaran Al Quran Antarabangsa’ dalam memperingati 9 tahun tragedi serangan 11 September 2001.

Rancangan Jones itu mendapat bantahan dari pelbagai pihak. Bukan sahaja umat Islam seluruh dunia, bahkan ada juga pemimpin agama lain juga turut mengutuk tindakan Jones tersebut.

Kita perlu memandang serius rancangan jahat Jones tersebut kerana al-Quran merupakan kitab suci umat Islam yang perlu dipertahankan. Ia merupakan Kalamullah yang suci dan bukannya catatan biasa yang boleh dipermainkan apatah lagi dihina sedemikian rupa.

Amerika yang sebelum ini berlagak sebagai polis dunia hanya sekadar mengutuk keras perancangan Jones tersebut. Cuba kita bayangkan, sekiranya ada umat Islam yang bertindak merancang untuk membakar Injil, kitab suci agama mereka? Saya pasti, bukan sekadar kutukan semata-mata malah amaran keras juga mungkin akan dikeluarkan oleh polis dunia itu untuk mengambil tindakan yang bersifat fizikal.

Oleh yang demikian, dalam masa kita bergembira menyambut Aidilfitri ini janganlah kita lupa untuk memanjatkan doa terutamanya qunut nazilah agar Allah swt menghancurkan perancangan jahat Jones itu serta menjadikan ianya suatu pengajaran kepada sesiapa sahaja yang ingin menghina Islam.

Allahu Akbar !!!!  

2 comments:

Nasrul Mohamed said...

kawe tahu masa 1ramadhan lagi.

Mohd Dawami said...

rasanya nk balas dendam sempena 11 sept tuu