Saya merasa tertarik untuk mengikuti perkembangan kes seorang pelajar pondok dari Madrasah Al-Diniah Al-Bakriah, Pusat Pengajian Islam Pondok dekat Pasir Tumboh yang bernama Ahmad Nasir Darus yang telah dikenakan saman polis akibat menunggang motosikal dengan hanya memakai serban dan bukannya topi keledar.
Banyak pro dan kontra yang perlu kita lihat dari segi kaca mata Islam dan undang-undang negara. Sejumlah besar ulama mengatakan hukum memakai serban adalah sunat kerana menteladani sunnah yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w. Namun mengikut Kaedah 4 dan 5(2), Kaedah Motosikal (Topi Keledar) [PU(A) 43/1973] dibaca bersama Exemption Notification 1975 [PU(B) 23/1975] menyebut sebagaimana berikut:-
4. Wearing of safety helmet
Every person, other than a person exempted under rule 5, who drives or rides on a motor-cycle on a road shall wear a safety helmet on his head fitted and securely fastened in the manner required by the nature and construction of the safety helmet.
4. Wearing of safety helmet
Every person, other than a person exempted under rule 5, who drives or rides on a motor-cycle on a road shall wear a safety helmet on his head fitted and securely fastened in the manner required by the nature and construction of the safety helmet.
5. Exempted person
(1) Deleted
(2) Without prejudice to the foregoing the Minister may grant exemptions in writing from the provision of rule 4, subject to such conditions as may be prescribed, in respect of any person or class of person if the Minister is satisfied that it is proper and just to do so.
Dalam Notis Pengecualian yang dikeluarkan oleh Menteri, disebutkan sebagaimana berikut:-
In exercise of the powers conferred by rule 5(2) of the Motor-cycles (Safety Helmet) Rules 1973, the Minister hereby exempts the following classes of persons from the requirement of wearing safety helmet, namely:-
(a) Hajis, Hajjahs and Lebais who wear serbans;
(b) Sikhs who wear turbans.
(1) Deleted
(2) Without prejudice to the foregoing the Minister may grant exemptions in writing from the provision of rule 4, subject to such conditions as may be prescribed, in respect of any person or class of person if the Minister is satisfied that it is proper and just to do so.
Dalam Notis Pengecualian yang dikeluarkan oleh Menteri, disebutkan sebagaimana berikut:-
In exercise of the powers conferred by rule 5(2) of the Motor-cycles (Safety Helmet) Rules 1973, the Minister hereby exempts the following classes of persons from the requirement of wearing safety helmet, namely:-
(a) Hajis, Hajjahs and Lebais who wear serbans;
(b) Sikhs who wear turbans.
2. The above exemption is granted subject to the condition that such classes of persons as aforesaid are wearing serbans or turbans, as the case may, while driving or riding motor-cycles on roads.
Itulah undang-undang negara kita yang berdaulat serta termaktub. Yang menjadi isunya sekarang ialah mengenai penafsiran ‘Lebai’ sebagaimana yang terdapat dalam Notis Pengecualian tersebut. Sepatutnya seorang anggota polis yang dikatakan beragama Islam mestilah mengambil satu pendekatan yang fleksibel mengenai perkara tersebut. Walaupun OKS (Orang Kena Saman) tersebut masih lagi seorang pelajar, namun perlulah juga diambil kira bahawa OKS adalah seorang pelajar pondok dan bukannya pelajar sekolah biasa. Sudah menjadi aturan pakaian pelajar pondok yang dikehendaki berserban, maka ia seharusnya diambil kira serta menghormatinya sebagai satu sunnah yang dituntut Islam. Apatah lagi anggota Unit Peronda, Konstabel Che Sidek Omar Mat Hassan mengaku dirinya sebagai seorang Islam.
Pemuda itu didakwa mengikut Kaedah 4 Motosikal (Topi Keledar) 1973 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 119(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333/87) dan dibaca bersama Seksyen 128(1) akta sama.
Walau bagaimanapun, saya ada mendengar satu versi lain yang diberitahu oleh beberapa orang anggota polis mengenai kejadian yang berlaku sebelum pelajar pondok itu disaman polis. Apa-apa pun kita tunggu sahaja keputusan yang akan dibuat oleh YAM Tengku Amalin A’ishah Putri.
No comments:
Post a Comment