hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, July 30, 2008

PTPTN Dikaji


Semalam, Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengadakan muzakkarah di Putrajaya yang turut dihadiri oleh Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohammad Sheikh Abdul Aziz. Muzakarah tersebut telah memutuskan supaya PTPTN perlu mengubah caj perkhidmatan sebanyak 3% tersebut kepada konsep upah sejajar matlamat penubuhannya untuk membantu pelajar membiayai pengajian.

Sejak ia ditubuhkan, caj perkhidmatan sebanyak 3% tersebut telah membebankan para pelajar yang kebanyakkannya masih menganggur setelah tamat pengajian. Apatah lagi zaman ekonomi yang tidak menentu ini akan menambahkan lagi bebab para pelajar.

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin berkata jika konsep upah ini digunakan oleh PTPTN, kadarnya mestilah berbaloi dengan kerja dan tidak membebankan pelajar. Walau bagaimanapun, Majlis Fatwa Kebangsaan tidak menetapkan kadar dan cara pengiraannya secara khusus.

Saya percaya bahawa berita ini sekurang-kurangnya boleh melegakan sedikit dada para mahasiswa yang rata-ratanya berpendapatan sederhana untuk membayar balik pinjaman tersebut. Apasalahnya jika PTPTN menggunakan kaedah pinjaman pengajian yang disediakan MARA yang tidak membebankan para pelajar untuk membuat bayaran balik.

Kadar caj perkhidmatan (kononnyalah!) sebanyak 3% tersebut amat membebankan para pelajar apatah lagi zaman ekonomi yang tidak menentu ini. Caj tersebut juga lebih tinggi berbanding faedah yang dikenakan oleh pihak bank. Seolah-olah PTPTN ini ditubuhkan untuk bertindak sebagai 'along kerajaan' seumpama lintah darat yang menghisap darah para pelajar. Kemudahan kad kredit yang disediakan oleh mana-mana bank hanya menetapkan faedah sebanyak 1.5% setahun.
Mungkin pihak kerajaan menubuhkan PTPTN ini adalah untuk mengaut keuntungan bagi menambah dana kerajaan dan bukannnya untuk membantu pelajar untuk mendapatkan pendidikan dengan lebih sempurna sebagaimana yang diheboh-hebohkan.
Sama-samalah kita doakan agar PTPTN dapat mengubah cara pengiraan dan pembayaran balik pinjaman bagi tidak membebankan pelajar. Bukan hanya asyik dok bayar bunga je.

No comments: