hasbunallah

hasbunallah

Monday, July 14, 2008

Pesta Liar: Perlukan Perhatian


Semalam berita utama negara menyiarkan satu berita mengenai satu serbuan telah dibuat oleh pihak Polis terhadap satu pesta liar yang diadakan di sebuah premis di Jalan Long Yunus, Tanjung Chat, Kota Bharu. Ketua Polis Kota Bharu, Asisten Komisioner Zahruddin Abdullah, berkata serbuan dibuat jam 5.30 petang ketika kumpulan itu asyik menari diiringi kumpulan muzik dari Singapura dan Johor Bahru. Pesta itu disertai oleh 103 orang belia.

Nampaknya, ada pihak-pihak yang cuba untuk mencemarkan Negeri Serambi Mekah ini dengan program-program hiburan melampau yang bercanggah dengan Islam. Padahal kerajaan negeri telah menggubal satu enakmen hiburan yang perlu dipatuhi oleh mana-mana penganjur.

Ini adalah kejadian kejadian kedua selepas pesta liar yang telah diadakan disebuah hotel bulan lalu. Para penganjur pesta sebegini mungkin percaya bahawa penguatkuasaan tidak begitu ketat menyebabkan mereka boleh menganjurkan pesta sebegitu tanpa sebarang masalah. Namun percaturan mereka sebenarnya telah silap. Oleh itu saya sarankan kepada pihak berkuasa dan khasnya kerajaan negeri supaya mengadakan pemantauan yang lebih ketat untuk mengelakkan kejadian ini berulang lagi.

No comments: