hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, July 16, 2008

Debat Perdana


Saya percaya, seluruh rakyat negara ini menyaksikan debat perdana bertajuk Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak sama ada melalui tv atau hadir sendiri ke DBP antara Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Penerangan, Dato' Shabery Cheek semalam.

Agak menarik juga debat antara kedua-dua tokoh tersebut.Namun, kelihatannya Menteri Penerangan telah gagal untuk menjawab banyak persoalan yang diutarakan oleh Anwar. Daripada isi kandung debat tersebut, saya yakin dan percaya bahawa Anwar sama sekali tidak mempersalahkan Petronas dalam isu kenaikan harga minyak. Tetapi yang diutarakan oleh Anwar Ibrahim ialah kegagalan kerajaan dalam memenfaatkan keuntungan Petronas yang diberikan kepada kerajaan yang berjumlah berbilion ringgit itu dalam menangani masalah kenaikan harga minyak negara.

Menteri Penerangan telah gagal dalam banyak perkara untuk menjawab persoalan yang diajukan. Malah syarat debat yang tidak membolehkan mana-mana pendebat menyerang pribadi pendebat lain juga tidak dipatuhi oleh Menteri Penerangan tersebut.

No comments: