hasbunallah

hasbunallah

Thursday, July 31, 2008

Muqabalah Atau Muzakarah


Sekarang isu muqabalah atau muzakarah antara Pas dan Umno merupakan yang paling hangat diperkatakan sama ada di kedai-kedai kopi, surat khabar, tv, internet dan sebagainya. Saya tertanya-tanya kenapa Umno nampaknya bersungguh-sungguh atau beria-ria sangat ingin bermuzakarah dengan Pas? Sedangkan suatu ketika dahulu mereka tidak pernah menyahut cabaran Pas untuk bermuzakarah. Sebagai orang politik, kita perlu melihatnya dengan lebih teliti supaya perkara tersebut tidak memakan diri kita sendiri.

Banyak pendapat, komen dan buah fikiran dilontarkan mengenai perkara ini. Saya bersetuju dan menyokong dengan kenyataan Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan serta pandangan peribadi saudara Hanipa Maidin mengenai perkara ini. Pada fikiran saya, Umno tidak lebih seperti orang yang hampir tenggelam kelemasan dalam lautan yang luas. Apa sahaja yang dapat dicapai untuk menyelamatkan dirinya akan digapai sekuat-kuatnya. Saya takut, nanti Umno akan berpaut pada Pas yang menyebabkan Pas tenggelam. Tapi Umno sempat menyelamatkan diri atas ketenggelaman Pas tersebut.

Tapi mungkin setiap orang mempunyai pendapat dan pendirian tersendiri. Namun itulah pendirian saya!


No comments: