hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, July 16, 2008

Sister In Islam


Sister In Islam (SIS) merupakan satu organisasi bukan kerajaraan (NGO) yang kononnya ditubuhkan untuk memperjuangkan hak wanita. Saya percaya, mungkin benar prinsip asas organisasi ini adalah untuk memperjuangkan hak-hak wanita, tapi dasar perjuangan mereka tidak terikat dengan batas-batas yang telah ditetapkan oleh agama.

Kebanyakan penggerak utama SIS ini merupakan para cendikiawan atau cerdik pandai yang beragama Islam, namun banyak kenyataan yang dikeluarkan oleh SIS terang-terang bertentangan dengan Islam. Contohnya dalam isu poligami serta cara wanita berpakaian. Kenyataan mereka itu boleh dilihat dalam web rasmi SIS.

Mengenai cara wanita berpakaian contohnya, mereka berkeras bahawa itu adalah hak wanita untuk menentukan bagaimana cara mereka mahu berpakaian. Sedangkan Islam telah menetapkan garis panduan yang wajib bagi wanita dalam etika berpakaian. Bagi mereka, wanita yang berpakaian menjolokkan mata bukanlah antara sebab berlakunya jenayah seksual seperti rogol. Inilah antara kesilapan mereka. Jika berlaku jenayah seksual seperti cabul, gangguan seksual, rogol dan sebagainya, mereka akan menyalahkan golongan lelaki yang kononnya dikatakan tidak boleh mengawal nafsu mereka.

Malah mereka mendesak kerajaan untuk menggubal undang-undang mengenai gangguan seksual terhadap wanita. Pihak kerajaan juga sepatutnya menggubal undang-undang gangguan seksual terhadap lelaki. Saya yakin dan pasti sekiranya wanita berpakaian yang menjolok mata dihadapan lelali, seseorang lelaki yang normal pasti terganggu naluri seksual mereka. Nah, itukan juga gangguan seksual namanya.

Saya berharap, para pendokong SIS turut meneliti ajaran agama sebelum membuat satu-satu kenyataan, tindakan atau sebagainya supaya ianya tidak melangkaui batas-batas agama. Sekiranya ini berlaku, itulah sebenarnya 'Pelampau Agama'.

No comments: