hasbunallah

hasbunallah

Friday, October 8, 2010

Kempen cintailah bahasa Kebangsaan kita?

Sekarang ini iklan kempen cintailah bahasa kebangsaan kita nampaknya kembali rancak ditayangkan di kaca tv. Malah ada diantara iklan-iklan tersebut adalah antara iklan yang saya lihat sejak saya kecil lagi. Ia mengamit kembali nostalgia masa kanak-kanak.

Bila dikenangkan kembali, kempen ini telah dijalankan oleh kerajaan sejak lama dahulu lagi. Tapi tahap keberkesanannya agak meragukan kerana pihak kerajaan sendiri yang menganjurkan kempen ini seolah-olah tidak mematuhi atau tidak mengendahkan kempen anjuran mereka sendiri.

Contohnya, cuba kita perhatikan ucapan-ucapan para Menteri dan wakil kerajaan dalam program-program yang dihadiri oleh rakyat tempatan masih terdapat ucapan Menteri-Menteri tersebut tidak menggunakan bahasa Kebangsaan. Mereka lebih selesa berucap dalam bahasa asing seperti bahasa Inggeris. Padahal majlis tersebut kebanyakannya dihadiri oleh rakyat tempatan.

Contoh lainnya ialah sidang akhbar para Menteri, wakil kerajaan atau pihak-pihak yang ada kaitannya dengan kerajaan. Padahal para wartawan yang hadir dalam sidang tersebut merupakan wartawan tempatan sahaja, namun para Menteri dan mereka diatas tadi lebih selesa memberikan kenyataan dalam bahasa Inggeris!

Nah cuba lihat, sekiranya pihak kerajaan yang menganjurkan kempen cintailah bahasa kebangsaan itu sendiri telah gagal untuk mematuhi kempen mereka, apatah lagi rakyat bawahan?

Tidakkah kita cuba lihat bagaimana negara Thailand, Jepun dan Iran contohnya menerapkan kempen cintai bahasa mereka? Dimana sahaja mereka pergi, mereka lebih gemar bertutur dalam bahasa mereka. Malah Presiden Mahmoud Ahmadinejad tetap berucap dalam bahasa ibundanya ketika berucap di persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Adakah menteri kita malu untuk berbuat demikian?

Negara kita malah menyediakan papan tanda dalam bahasa Jepun ditempat-tempat tumpuan utama seperti di lapangan terbang bagi kemudahan pelancong Jepun kerana mereka lebih suka menggunakan bahasa negera mereka walau dimana pun berada.

Yang terbaru adalah penghujahan yang dikemukakan oleh Peguam Karpal Singh mengenai alasan-alasan penghakiman kes-kes Mahkamah yang ditulis para Hakim dalam bahasa Inggeris padahal undang-undang telah menetapkan bahawa dokumen Mahkamah hendaklah dalam bahasa Malaysia.

Maka, adakah kempen seperti ini akan berkesan atau berjaya sekiranya pihak yang mengadakan kempen tersebut sendiri gagal untuk mematuhinya. Bersamalah kita renung-renungkan..

2 comments:

Noraini Said said...

napok gayanya kito xleh ckp orgputeh doh ler nga panel2 insurans ya..?

Nurihan Ghani Nurihan said...

kecek kuk melayula...biar huk kecek omputeh tergeliat lidoh kecek kuk melayu pulok heheheh...