hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, March 22, 2011

Video Seks Anwar: Laporan Polis & Kenyataan Menteri

Hari ini saya dan Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan (DPPNK) yang diketuai Ketua DPPNK YB Ustaz Haji Abdul Latif Abd Rahman telah mengiringi Angkatan Muda Keadilan (AMK) Negeri Kelantan untuk membuat laporan polis berkaitan video seks Dato Seri Anwar Ibrahim di IPD Kota Bharu.

Laporan polis tersebut telah dibuat oleh Azhar Bin Hasan, Timbalan Ketua AMK Kelantan agar pihak polis menyiasat mengenai ‘Datuk T’ yang memiliki dan menayangkan kepada umum video tersebut yang masih belum jelas kesahihannya.

Tayangan video tersebut telah dibuat oleh seseorang yang dikenali oleh Datuk T kepada wartawan pada 21/03/2011 di Hotel Carcosa Seri Negara. Tindakan Datuk T tersebut telah melanggar seksyen 292 Kanun Keseksaan, seksyen 5 Akta Penapisan Filem dan seksyen 211 Akta Komunikasi dan Mulimedia.

Namun begitu, Menteri yang bertanggungjawab mengenai undang-undang Dato' Seri Mohamed Nazri bin Tan Sri Abdul Aziz telah membuat kenyataan sebagaimana dipetik Malaysiakini sebagaimana berikut:-

"Kamu beritahu saya apa yang salah. Semua kata ia bertentangan dengan undang-undang, tetapi beritahu saya, undang-undang mana? Sesiapa yang maklum patut datang ke depan untuk maklumkan kepada kita," katanya.

Saya menjadi tergamam dengan kenyataan seorang Menteri yang dikatakan berkelulusan undang-undang serta bertanggungjawab mengenai hal ehwal undang-undang Malaysia boleh berkata begitu! Jika rakyat biasa yang buta undang-undang membuat kenyataan begitu, mungkin tidak mengapa. Baginikah layaknya seorang Menteri?!

Ada pula juak-juak UMNO yang mempertikaikan kenapa kita sibuk buat laporan polis supaya polis siasat video seks tersebut dibawah Akta-akta yang berkaitan? Adakah jika ada video seks pemimpin UMNO, kita juga turut akan meminta polis untuk menyiasat dibawah Akta yang sama?

Jawapan saya, kita minta suruh siasat mengenai kesahihan video berkenaan dan bukan hanya menuduh video seks individu tertentu begitu sahaja. Malah sewaktu tersebarnya video seks Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, pihak kita juga memohon polis menjalankan siasatan berkaitan perkara tersebut cuma tiada sebarang laporan polis dibuat kerana Chua Soi Lek dengan rela hati mengakui lelaki dalam video tersebut. Yang menjadi musykilnya, kenapa UMNO atau BN tidak membuat laporan polis berkaitan video seks tersebut?

Ada juga kawan-kawan yang bertanya kenapa kita perlu terlibat dalam kes ini? Jawapan saya, sekiranya tidak diambil sebarang tindakan mengenai isu ini tidak mustahil sesiapa sahaja selepas ini termasuk saya dan anda semua akan mempunyai video seks tersendiri yang disebarkan oleh pihak tertentu. Padahal video tersebut merupakan satu fitnah jahat yang jauh dari kesahihannya.  

No comments: