hasbunallah

hasbunallah

Monday, March 21, 2011

Serangan Tentera Bersekutu: Libya bakal berkubur

Tentera Bersekutu yang diketuai oleh Amerika dan Perancis telah mula menyerang Libya atas alasan tindakan Muammar Gaddafi yang mengarahkan tenteranya bertidak keras keatas para penunjuk perasaan yang menyebabkan kematian rakyat Libya.  

Serangan udara tentera Britain, Peranchis dan Amerika Syarikat (AS) ke atas wilayah Libya diseleraskan menerusi ibu pejabat tentera AS di Jerman. Operasi multilateral ini diseleraskan oleh Tentera Pemerintah Udara AS yang berpangkalan di Eropah di ibu pejabatnya di Stuttgart, Jerman.

Namun begitu, sekiranya kita ukur kemusnahan dan kematian yang disebabkan oleh serangan Tentera Bersekutu adalah jauh lebih dahsyat dan teruk serta kejam jika hendak dibandingkan dengan tindakan kasar tentera pimpinan Muammar Gaddafi.

Adakah tindakan Muammar Gaddafi itu sudah cukup untuk menjustifikasikan tindakan Tentera Bersekutu yang mendapat mandat PBB untuk mencampuri urusan dalaman Negara Libya yang berdaulat dengan melancarkan serangan udara tersebut?

Saya rasakan bahawa Tentera Besekutu yang diketuai Amerika itu mempunyai niat tertentu serta dendam yang membara terhadap pemimpin tertinggi Libya, Muammar Gaddafi itu. Sepatutnya PBB dan semua bala tenteranya hanyalah sekadar perlu memantau pergolakan yang berlaku di Libya itu tanpa perlu campur tangan secara serius. Campur tangan tersebut merupakan satu pencabulan dan pencerobohan ke atas sebuah negara yang berdaulat.

Saya amat yakin dan percaya sekira Tentera Bersekutu berterusan mencampuri urusan dalaman Libya itu, maka tidak mustahil Libya akan mendapat nasib seperti Iraq dan Afghanistan.

Oleh yang demikian OIC perlu memainkan peranan segera dalam menghentikan serangan dan campur tangan Tentera Bersekutu dalam konflik dalaman Libya itu. 

No comments: