hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, March 18, 2015

Tahniah Buat YAB Ustaz Dato Menteri Besar kelantan







Segala puja dan puji dipersembahkan kepada Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, penunjuk jalan sepanjang zaman, serta buah ahli keluarga Baginda yang dimuliakan dan buat para sahabat penerus perjuangan.


وَأَنِ ٱحۡكُم بَيۡنَہُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَآءَهُمۡ وَٱحۡذَرۡهُمۡ أَن يَفۡتِنُوكَ عَنۢ بَعۡضِ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ إِلَيۡكَ‌ۖ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَٱعۡلَمۡ أَنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُصِيبَہُم بِبَعۡضِ ذُنُوبِہِمۡ‌ۗ وَإِنَّ كَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلنَّاسِ لَفَـٰسِقُونَ


Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik. (al-Maidah:49)

Hari ini, YAB Ustaz Dato Hj Ahmad Bin Yakob, Menteri Besar Kelantan telah membentangkan rang undang-undang Kanun Jenayah Syariah II dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan kali pertama bagi penggal ketiga. Saya mengucapkan jutaan tahniah kepada YAB Ustaz Dato Menteri Besar kerana telah berjaya membentangkannya setelah melalui proses dan halangan yang panjang. 

Ahli-ahli Yang Berhormat masing-masing mengambil bahagian dalam perbahasan termasuklah pihak pembangkang yang turut menyokong rang undang-undang yang di bentangkan tersebut.

Inilah antara amanah dan tanggungjawab yang dipikul sejak Pas memerintah Kelantan dan ianya adalah rentetan usaha Almarhum Dato Bentara Setia Tuan Guru Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat yang ingin melihat Negeri Kelantan ditadbir mengikut lunas-lunas syariat Islam serta melaksanakan perundangan Islam.

Saya yang pernah terlibat dalam jawatankuasa kecil teknikal hudud ini rasa cukup bangga apabila sedikit hasil usaha yang telah dicurahkan kini dibentangkan untuk kelulusan dewan. Walaupun perjalanan untuk perlaksanaannya masih lagi jauh, namun begitu langkah-langkah telah dihayun dan cahaya dihujung terowong kinisudah kelihatan.

Tahniah saya ucapkan kepada semua yang terlibat dalam mempersiapkan rang undang-undang tersebut yang terdiri dari pelbagai latar belakang ilmu. Semoga Allah memberikan ganjaran yang setimpal di atas usaha-usaha tersebut.

Mohd. Abd. Rashid Bin Yah,
Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan Tumpat.
Bertarikh : 18 Mac 2015   

 

No comments: