hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, June 18, 2008

Kaum Nabi Luth

Semalam saya ada membaca satu berita di MSN mengenai Mahkamah di California yang telah membuat satu perintah membenarkan perkahwinan sejenis antara lelaki dan ianya sah mengikut undang-undang negeri tersebut. Telah banyak negara di dunia yang membenarkan perkahwinan sejenis atas dasar ia merupakan satu hak bagi setiap individu yang dijamin di sisi undang-undang. Beginilah akan terjadi apabila akal fikiran menjadi panduan hidup tanpa merujuk kepada ajaran Tuhan.
Itu apa yang berlaku di Eropah sana yang mungkin bagi kita tidak memberikan kesan secara langsung. Tapi pada pagi ini sewaktu saya masuk pejabat, saya ada terbaca dalam akhbar Harian Metro mengenai kisah pengkid atau gadis yang menyerupai lelaki mengadakan hubungan sesama jenis (lesbian). Nampaknya pegangan ini telah menular masuk ke negara kita, cuma ia tidak diberikan perhatian yang serius dalam menangani perkara tersebut. Tidak mustahil suatu hari nanti, golongan lesbian dan homoseksual di negara ini akan menuntut pihak kerajaan supaya memperakui hubungan sesama jenis antara mereka itu sebagai sah di sisi undang-undang.
Masih ingat lagikah kisah kaum Nabi Luth a.s? Bagaimana asal usul terjadinya Laut Mati di Jordan itu? Mengikut pendapat ahli sejarah, Laut Mati yang berada di Jordan itu adalah tempat azab yang diturunkan Allah keatas kaum Nabi Luth yang mengamalkan hubungan sejenis sesama mereka. Allah telah mengarahkan malaikat supaya mengangkat kampung halaman mereka keudara dan kemudian diterbalik serta dihempaskan kembali ke bumi.
Apakah kita ingin melihat azab Allah itu berulang kembali di abad mellinium ini? Perkara ini tidak mustahil akan berlaku sekiranya kita tidak mencari satu langkah segera bagi menangani masalah umat ini.
"Ya Allah, jauhkanlah diri kami dari azab dan kemurkaan Mu."

No comments: