hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, June 24, 2008

Larangan Bergincu & Kasut Bertumit Tinggi

Buletin Utama TV3 semalam menyiarkan berita bahawa Majilis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI) akan menguatkuasakan larangan bergincu dan berkasut tumit tinggi dikalangan Muslimah dalam kawasan pentadbiran MPKB-BRI. Sejurus selepas itu, saya mendapat banyak pertanyaan sama ada perkara tersebut betul atau tidak. Bagi mendapatkan penjelasan, saya menghubungi En. Nik Bahrum (my Boss) sebab beliau medmpunyai orang kuat dalam MPKB-BRI itu. Beliau menyatakan berita tersebut sebenarnya mengelirukan dan seolah-olah cuba untuk memutar belitkan fakta sebenar kepada penonton.
TV3 menayangkan surat arahan yang dikeluarkan oleh YDP MPKB-BRI serta pamplet yang diedarkan kepada orang ramai. Pamplet tersebut sebenarnya telah lama diedarkan sebagai kempen menutup aurat. Tidak pernah ada arahan yang dikeluarkan oleh MPKB-BRI dalam menguatkuasakan larangan bergincu dan kasut tumit tinggi.
Sebelum masuk pejabat pagi ini, saya sempat minum bersama beberapa teman-teman dari LUHAM dan turut membincangkan mengenai perkara tersebut. Ada cadangan yang dikemukakan supaya MPKB-BRI menyaman TV3 dan Bernama kerana berita yang tidak tepat itu. Sebagai sebuah kerajaan yang memerintah negeri, kita patut menjaga maruah dan kedaulatan kerajaan pentadbiran kita. Apa komen anda?
Isu ini boleh juga di dapati dalam blog al-khazaain.

No comments: