hasbunallah

hasbunallah

Monday, September 15, 2008

Amerika Si Penyibuk


Boleh dikatakan semua akhbar utama negara semalam mengenengahkan isu tiga individu yang telah ditahan di bawah ISA. Penahanan penulis blog Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin, Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok dan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng telah ditahan atas alasan untuk menjaga keselamatan serta ketenteraman rakyat negara ini.

Walaupun saya tidak bersetuju dengan penahan mereka di bawah ISA, namun saya lagi tidak bersetuju dengan campur tangan Amerika dalam hal ehwal dalaman negara kita. Mengikut laporan Berita Minggu semalam, Jabatan Negara Amerika telah memanggil Duta Malaysia ke Washington, Ilango Karuppannan bagi mendapatkan penjelasan mengenai penggunaan ISA keatas tiga individu tersebut.

Nampaknya, Amerika hendak tunjuk baik dan jagoan dalam hal berkaitan hak asasi manusia. Hal negara orang selalu nak campur tangan, padahal masalah dalaman negara mereka sendiri pun masih belum selesai. Banyak peristiwa yang menunjukkan campur tangan Amerika akan hanya membawa kepada kehancuran dan kemusnahan negara lain. Contohnya Vietnam, Afganistan dan Iraq. Pada mulanya Amerika sekadar memberikan pertolongan dalam menyelesaikan konflik dalam negara tersebut, namun akhirnya negara tersebut hancur musnah dilanyak Amerika yang kononnya bertindak atas dasar memerangi keganasan.

Amerika kononnya sebuah negara yang menghormati hak asasi manusia gagal mematuhi ketetapan Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk menutup penjara Teluk Guantanamao walaupun dikecam hebat oleh pihak antarabangsa. Amerika selalu menunding jari kearah orang lain sebagai jahat atau pengganas sedangkan Amerika adalah sebenarnya pengganas yang berselindung disebalik topeng polis dunia.

Saya naik meluat dengan Amerika yang selalu cuba untuk menonjolkan diri dan cuba untuk memenangi sesuatu isu tertentu. Sedangkan mereka sebenar mempunyai niat terselindung yang jahat disebalik sikap hero mereka itu.

Menyampah aku!!!

No comments: