hasbunallah

hasbunallah

Monday, February 2, 2009

Sudah Jatuh Ditimpa Tangga


Sejak serangan secara besar-besaran Israel keatas penduduk Palestin di Gaza, seluruh dunia menunjukkan keprihatinan dengan menghantar pelbagai bantuan termasuklah makanan, ubat-ubatan, pakaian dan juga kewangan bagi meringankan sedikit beban yang ditanggung oleh penduduk Gaza.

Namun, Berita Harian semalam melaporkan bahawa Fatah pimpinan Presiden Mahmoud Abbas, parti yang memerintah Palestin sekarang nampaknya telah bertindak menyekat bantuan masuk ke Gaza. Benarkah demikian berlaku? Sekiranya benar, maka kesengsaraan penduduk Gaza makin bertimpa-timpa. Sebelum ini, hanya negara yang bersempadan dengan Palestin sahaja seperti Mesir bertindak menutup pintu sempadan menyebabkan pasukan bantuan tidak dapat menghantar masuk bantuan ke Gaza. Tindakan Mesir tersebut juga menyebabkan penduduk Gaza tidak dapat mencari perlindungan di Mesir.

Tetapi sekarang ini, Fatah selaku parti yang memerintah sendiri menghalang bantuan untuk disalurkan kepada penduduk di Gaza. Saya percaya ini adalah kerana penduduk Gaza kebanyakannya adalah para penyokong Hamas, seteru tradisi Fatah sejak dahulu lagi. Mungkin juga Fatah telah diugut atau ditekan oleh satu kuasa lain supaya berbuat demikian yang kononnya boleh melemahkan semangat perjuangan Hamas di Gaza.

Kalau dah keadaan begini, makin susahlah bantuan disalurkan ke Gaza. Saya tidak tahu, atas prinsip apakah perjuangan Fatah itu ditubuhkan. Walau berbeza fahaman politik sekalipun, apakah salah bantuan dihantar demi kemanusiaan. Islam menganjurkan kita membantu sesama makhluk yang dalam kesusahan, apatah lagi mereka itu adalah saudara seagama kita.

No comments: