hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, February 10, 2009

Derhakakah Kita?



Sekarang ini isu yang paling hangat diperkatakan walaupun dimana sahaja termasuklah kedai kopi, pejabat, akhbar, majalah, internet dan sebagainya adalah mengenai 'Derhaka kepada raja.' Perkara ini timbul apabila kerajaan Pakatan Rakyat Perak telah ditumbangkan dengan cara tidak 'gentleman' oleh BN.


Akibat itu, Menteri Besar Pakat Datuk Seri Ir. Nizar enggan meletakkan jawatan walaupun setelah dititahkan oleh Paduka Seri Sultan Perak atas alasan bahawa hanya Dewan Undangan Negeri sahaja yang boleh memutuskan kedudukan beliau sebagai MB Perak. Kemudiannya Karpal Singh selaku Pengerusi DAP turut memberitahu keinginannya untuk memfailkan saman terhadap Sultan dan Kerajaan Perak yang baru.

Tindakan mereka itu kemudiannya disifatkan sebagai penderhaka kepada Sultan atau Raja Melayu. Pelbagai pihak yang mengecam tindakan mereka itu termasuklah NGO serta BN/ UMNO yang kononnya ingin memperjuangkan kedaulatan Sultan atau Raja Melayu. Saya percaya bahawa tindakan UMNO itu hanyalah sekadar bermuka-muka sahaja.

Alasan saya berkata demikian ialah jika kita selusuri kembali sejarah konflik perlembagaan di negara kita ini, parti manakah yang telah memindah Perlembagaan Malaysia untuk menghapuskan kekebalan atau imuniti Raja-Raja Melayu? Parti manakah yang kemudiannya juga turut meminda Perlembagaan dengan mewujudkan Mahkamah Khas untuk mengadili atau membicarakan Raja-Raja Melayu? Parti manakah yang menentang kehendak Seri Paduka Baginda Tuanku dalam perlantikan MB Terengganu?

Mungkin inilah hakikat dan kenyataan sebagaimana yang disebut oleh mantan PM kita Tun Dr. Mahathir sebagai 'Melayu Mudah Lupa!!' Saya amat yakin dan percaya bahawa parti yang meminda Perlembagaan pada ketika itu bukanlah komponan Pakatan Rakyat. Dan saya amat pasti bahawa UMNO/ BN adalah parti yang bertanggungjawab meminda Perlembagaan dengan menghapuskan kekebalan atau imuniti Raja-Raja Melayu ketika itu!!! Saya percaya, kata-kata Tun Dr. Mahathir bahawa 'Melayu Mudah Lupa' tersebut bermaksud Melayu UMNO lah yang mudah lupa sebab saya tidak pernah lupa peristiwa pindaan Perlembagaan tersebut.

Jadi, jika kita teliti kembali siapakah sebenarnya Penderhaka Kepada Raja-Raja Melayu? Anda mungkin ada jawapannya....


No comments: