hasbunallah

hasbunallah

Thursday, February 5, 2009

Kemelut Politik di Perak


Hari ini, terlerai sudah teka-teki politik yang melanda Perak apabila pejabat KDYMM Paduka Seri Sultan Perak mengeluarkan kenyataan kepada media bahawa Sultan Perak tidak memberikan perkenan kepada YB Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak.

Sebaliknya Paduka Seri Sultan menitahkan supaya MB dan semua exco meletakkan jawatan berkuatkuasa serta merta atau sekiranya tidak, kerusi kesemua jawatan tersebut dikira kosong. Begitulah kata dua yang diberikan oleh pihak istana kepada Kerajaan Pakatan Rakyat yang tumbang sebelum sempat menyambut ulang tahun pemerintahan yang pertama.

Cuma yang menjadi kemusykilan disini ialah apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak surat pemberitahuan kekosongan kerusi dun yang dihantar oleh Speaker Dun Perak atas alasan bahawa surat perletakan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Behrang dan Jamaluddin Mohd Radzi, Mohd Osman Jailu (Changkat Jering).

Kedua-dua exco yang kini didakwa di Mahkamah atas tuduhan rasuah itu telah mengantar surat yang berasingan kepada Pengerusi SPR dengan mengatakan bahawa mereka tidak pernah menghantar surat perletakan jawatan tersebut. Sedangkan surat tersebut sebenarnya telah ditandatangani oleh kedua-dua mereka sebelum mereka memegang jawatan exco Perak.

Dengan keputusan yang dibuat oleh Istana Perak itu, maka BN mula merancang untuk menubuhkan kerajaan mereka di Perak. Jika melihat kepada bilangan ahli dewan, kedua-dua pihak iaitu BN dan Pakatan Rakyat mempunyai ahli yang sama banyak. Cuma yang membezakannya ialah pengakuan 2 bekas wakil rakyat PKR dan satu bekas wakil rakyat DAP untuk menyokong BN menyebabkan BN seolah-olah mempunyai mandat untuk menubuhkan kerajaan di Perak. Ini dikuatkan lagi dengan kemasukan semula Adun Bota kedalam BN.

Ini adalah ujian buat kita untuk dimuhasabahkan. Dimana silapnya percaturan kita? Terutamanya dalam memilih calon untuk bertanding dalam pilihan raya. Saya percaya, ada hikmah yang terselindung disebalik kejadian ini. Sama-samalah kita berdoa agar berlaku keajaiban yang tidak kita jangkakan yang membolehkan kita merampas kembali kerajaan Perak dari BN.

Pada pendapat saya, wakil rakyat yang melompat parti atas alasan yang tidak syarie adalah merupakan pengkhianat kepada para pengundi yang telah memilih mereka dalam pilihan raya yang menyebabkan mereka terpilih.





No comments: