hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, January 21, 2009

Inilah Demokrasi Ala BN


Akhbar Berita Harian hari ini menyiarkan berita mengenai larangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kepada semua ketua jabatan agensi Kerajaan Persekutuan di negeri Perak dilarang menghadiri mesyuarat rasmi anjuran kerajaan Perak. Sekiranya mereka ingkar terhadap arahan yang berkuat kuasa serta-merta itu, mereka akan dikenakan tindakan tatatertib oleh pihak kerajaan.

Ahmad Zahid berkata, Kerajaan Pusat juga tidak mengiktiraf tandatangan dan cop rasmi Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) atau Penghulu untuk sebarang urusan dengan agensi Kerajaan Pusat. Katanya, semua agensi Kerajaan Persekutuan hanya mengiktiraf tandatangan Jawatankuasa Penyelaras Pembangunan Persekutuan (JPPP) yang dilantik oleh Kerajaan Pusat.

Berdasarkan arahan tersebut, jelaslah ini adalah sistem demokrasi ala BN. Sebelum ini BN adalah parti yang mendokong amalan demokrasi dalam negara kita. Malah terus mempertahankan sistem ini yang diaplikasikan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Malaysia. Hasilnya, rakyat Perak telah membuat penentuan untuk bernaung dibawah pentadbiran Pakatan Rakyat. Namun nampaknya kerajaan Persekutuan dibawah pentadbiran BN tidak mengiktiraf kerajaan Perak yang telah dipilih rakyat dalam pilihan raya berdasarkan sistem demokrasi yang didokong oleh BN sendiri.

Kerajaan Persekutuan nampaknya menafikan pegawai lantikan kerajaan negeri malah tidak mengakui kuasa dan tanggungjawab yang telah diberikan kepada mereka. Sehinggakan tandatangan penghulu lantikan kerajaan negeri pun tidak diiktiraf oleh kerajaan persekutuan. Nampaknya Kerajaan Perak telah menerima nasib yang sama sebagaimana Kerajaan Kelantan alami semenjak menguasai pentadbiran negeri.

Kerajaan Persekutuan sekarang sibuk-sibuk mencadangkan kepada dunia supaya mengiktiraf Hamas sebagai pihak berkuasa Palestin yang juga memenangi pilihan raya melalui proses demokrasi seperti Malaysia. Namun kerajaan persekutuan sendiri seolah-olah lupa tindakan mereka terhadap negeri-negeri yang berada dibawah kuasa pentabiran Pakatan Rakyat.

Semoga Kerajaan Perak terus bertahan dengan karenah birokrasi ini dan rakyat Perak terus bersabar sebagaimana Kerajaan Kelantan dan rakyat Kelantan yang terus berbangga dibawah pentabiran kerajaan sekarang walaupun dianak tirikan oleh kerajaan pusat.

1 comment:

Nik Bahrum Bin Nik Abdullah said...

Dok kata doh....memang puak-puak UMNO jahat; jahat hati, jahat perangai, jahat segala-galanya. Kalau nak pilih menantu mintalah doa banyak-banyak, jangan terpilih UMNO.