hasbunallah

hasbunallah

Sunday, January 18, 2009

Syukur..Pas Menang di Kuala Terengganu


Walaupun kepenatan masih lagi terasa, namun kesyukuran dan kepuasan hati amatlah dirasai tatkala diumumkan bahawa calon Pas, YB Haji Abdul Wahid Endut diisytiharkan sebagai ahli parlimen dalam Pilihan Raya Kecil P. 036 Kuala Terengganu.

Saya yang menyertai Legal Team, Lajnah Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (LUHAM) Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan bersama rakan-rakan yang lain turut menyumbangkan tenaga untuk mempastikan kemenangan Islam di sana.

Syukur kepada Allah s.w.t diatas anugerah kemenangan yang diberikan kepada kita. Namun di sana banyak kelemahan yang perlu diperbaiki untuk memastikan keberlangsungan Islam. Pas Terengganu perlu membuat muhasabah dari segi gerak kerja yang dilakukan dalam pilihan raya kecil baru-baru ini. Saya lihat masih banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki.

Contohnya, saya telah ditugaskan untuk memantau perjalanan pembuangan undi bagi upu Losong Haji Shafie, Wakaf Beruas dan Seberang Baruh melihat jentera tempatan agak 'slow' jika hendak dibandingkan dengan jentera dari negeri pembantu yang mana bagi ketiga-tiga upu tersebut dibantu dari jentera negeri Kedah dan Perlis. Kehebatan jentera dari Negeri Kedah dan Perlis jauh lebih terserlah dari jentera Pas Terengganu sendiri.

Mungkin saya tidak mempunyai maklumat yang jelas mengenai gerak kerja jentera Pas tempatan. Ini adalah berdasarkan pemerhatian dan pengamatan saya yang turut bersama membantu jentera Pas Terengganu. Sikap orang Terengganu juga perlu diubah dalam menerima bantuan dari jentera luar. Ramai orang berpendapat bahawa orang Terengganu 'sombong'. Tapi saya tidak tahu sejauh mana kebenarannya, namun saya juga turut mengalami tempias ini sewaktu bertugas disana. Mungkin hanya segelintir mereka sahaja yang bersikap begitu kot!!

Seterusnya Lajnah Guaman Pas Terengganu juga perlu menarik para peguam yang aktif dalam parti untuk turun bersama berganding bahu bagi memastikan kemenangan parti. Saya tidak mahu memberikan angka peguam Pas Terengganu yang terlibat dalam Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu baru-baru ini. Namun jika hendak dibandingkan dengan Legal Team dari Kelantan yang menghantar 11 orang peguam, tentunya jumlah tersebut lebih banyak dari peguam Pas Terengganu sendiri.

Tujuan saya bukanlah untuk memperburukkan mana-mana pihak, tapi sekadar muhasabah yang perlu dilakukan agar ianya tidak lagi berlaku dikemudian hari demi memastikan kemenangan Islam terus berkekalan.

No comments: