hasbunallah

hasbunallah

Monday, January 5, 2009

Israel & Amerika Laknatullah


Ketika luahan perasaann ini ditulis, sudah masuk lapan hari tentera rejim zionis Israel mengadakan kempen penghapusan etnik keatas penduduk Palestin di Wilayah Gaza. Rumah- rumah penduduk dibedil dan dibom sesuka hati mereka dengan alasan bahawa kediaman tersebut merupakan stor penyimpanan senjata Hamas serta menjadi tempat persembunyian pejuang Hamas.


Namun alasan dangkal itu hanyalah sekadar untuk menutup jenayah pembunuhan yang mereka lakukan dengan meningkatnya kematian dari kalangan orang awam termasuklah kanak-kanak yang tidak berdosa. Betapa kejamnya rejim Israel yang kononnya kempen ketenteraan mereka itu adalah untuk menyekat kemaraan para pejuang Hamas daripada terus membedil roket dan mortar ke wilayah Israel.


Ironinya, Amerika yang kononnya berlagak sebagai polis dunia yang selalu menjuarai isu kemanusiaan hanya sekadar menutup mata terhadap kekejaman Israel sekutu jenayah mereka itu. Malah George W. Bush meletakkan beban kekejaman tersebut kepada pejuang Hamas dengan dakwaan jahat kononnya Hamas adalah sebagai punca rejim Israel melancarkan kempen ketenteraan tersebut. Bapa penjahat dunia itu terus membela tindakan tersebut dengan mengatakan bahawa Israel hanyalah sekadar mempertahankan diri mereka sahaja daripada ancaman Hamas.


Pelik tapi benar. Itulah yang boleh dikatakan mengenai dakwaan jahat Bush itu. Masuk akalkah sebuah negara haram Israel yang mempunyai kekuatan ketenteraan antara yang tercanggih dan terbaik di dunia takut kepada tembakan mortar dan bedilan roket sebuah kumpulan pejuang kecil seperti Hamas. Malah saya yakin bahawa Hamas tidak mempunyai sebarang kereta kebal, kereta perisai apatah lagi jet pejuang jika hendak dibandingkan dengan Israel. Adakah alasan Israel untuk mempertahankan diri itu boleh menjustifikasikan tindakan mereka membedil penempatan dan rumah orang-orang awam Palestin di Gaza?


Manakala Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak mengeluarkan sebarang ketetapan mengenai perkara tersebut kerana wakil tetap Amerika dalam majlis tersebut membantah cadangan 15 anggota majlis yang lain untuk mengadakan resolusi menyekat kemaraan Israel. Sekali lagi Amerika menggunakan kuasanya untuk mempertahankan tindakan jahat Israel itu. Ianya jelas menunjukkan Amerika sebenarnya bersekongkol dengan Israel dalam jenayah perang terhadap Palestin tersebut.


Seluruh masyarakat dunia mengutuk tindakan kejam dan jahat Israel itu dengan mengadakan perhimpunan bantahan secara aman. Namun sejauh manakah ianya berkesan bagi menyekat atau menghentikan tindakan ganas Israel itu? Saya bukanlah hendak memperkecilkan demonstrasi membantah kekejaman Israel itu, malah sebagai Muslim kita wajib mencegah sebarang kemungkaran atau kejahatan walaupun hanya sekadar dalam hati. Tapi adakah setakat itu sahaja usaha kita untuk membantu saudara seagama kita di Palestin bagi menghalang kekejaman Israel daripada terus berlarutan? Dimanakah persaudaraan Iman yang kita lafazkan dalam syahadat sedangkan secara realitinya kita masih bersepakat untuk tidak bersatu.


Saya yakin dan percaya sekiranya seluruh negara Islam bersatu untuk membantu saudara seagama kita khususnya Palestin, nescaya negara kecil seperti Israel itu pasti akan dikalahkan. Namun itulah ujian yang perlu kita hadapinya hingga sekarang dan ia adalah diantara sebab kenapa umat Islam masih tidak dapat merebut kembali Masjid al-Aqsa daripada tangan Yahudi. Mungkinkah Allah tidak akan memberikan kemenangan kepada kita sehingga kita semua bersatu hati dibawah satu panji keimanan?


Ya Allah, kami letakkanMU dibatang leher musuh kami, dan kami berlindung dengan MU dari kejahatan mereka. Ya Allah, leburkanlah kumpulan mereka, kacau bilaukan persatuan mereka, cerai beraikanlah pakatan mereka, goncangkanlah oendirian mereka. Hantarkanlah anjing-anjing MU keatas mereka.

Wahai Tuhan yang gagah perkasa, wahai Tuhan yang penuh raksaksa, wahai Tuhan yang bersifat murka. Wahai Tuhan yang menurunkan al-Quran, wahai Tuhan yang mengarakkan awan, wahai Tuhan yang menewaskan tentera Ahzab, kalahkanlah mereka, menangkanlah kami keatas mereka.



No comments: