hasbunallah

hasbunallah

Monday, September 1, 2008

Bajet 2009



Semalam YAB Perdana Menteri telah bentangkan Bajet 2009 di Parlimen. Semua komen dan pendapat yang diberikan sama ada oleh orang perseorangan, masyarakat, media dan sebagainya menyatakan bahawa bajet 2009 yang dibentangkan tersebut merupakan bajet yang prihatin terhadap rakyat.

Walau bagaimanapun, disini saya bukanlah ingin mengulas sama ada Bajet 2009 tersebut benar-benar prihatin atau tidak. Tapi saya ingin menarik perhatian mengenai beberapa allocation yang dibuat dalam bajet tersebut.

Pertamanya sejumlah RM5.4 bilion telah diperuntukan bagi meningkatkan keupayaan PDRM. Elauan intensif khas juga telah dinaikkan daripada RM100 kepada RM200 sebulan. Alangkah bagusnya sekiranya daripada jumlah tersebut digunakan oleh PDRM untuk meningkatkan integriti anggota polis serta meraihkan kembali kepercayaan masyarakat terhadap polis.

Akhir-akhir ini kepercayaan masyarakat terhadap PDRM semakin terhakis akibat terlalu banyak kejadian jenayah yang melibatkan anggota polis sendiri. Kejadian terbaru ialah kehilangan sejumlah besar dadah yang dirampas polis Johor daripada simpanan mereka. Penangkapan anggota polis yang turut terlibat dalam menyalah gunaan dadah serta jenayah-jenayah lain seperti rompakan dan rasuah.

Sepatutnya pihak kerajaan dan PDRM sendiri mengambil langkah yang drastik bagi memulihkan imej polis. Adakah kajian yang dibuat oleh Suruhan Diraja Penambahbaikan Polis telah diambil tindakannya atau hanya sekadar tinggal diatas kertas sahaja. PDRM sebagai sebuah badan peguatkuasa keamanan negara seharus dan sepatutnya menjaga keamanan dan membenteras jenayah turut terlibat dengan jenayah tersebut. Ia bukan sahaja melibatkan anggota berpangkat rendah malah pegawai atasan juga turut terlibat sama.

Jadi, dengan peruntukan kewangan yang cukup besar itu diharapkan PDRM mampu meningkatkan integriti dan sekaligus mengembalikan kepercayaan masyarakat terhadap PDRM.

Keduanya peruntukan kerajaan kepada kakitangan kerajaan dalam bentuk bonus sebulan gaji atau sekurang-kurangnya RM1,000. Tahun lepas, kerajaan telah mengumumkan kenaikan gaji untuk semua kakitangan kerajaan. Namun begitu CEUPACS masih lagi mendesak kerajaan supaya menaikkan bayaran KOLA kepada RM500 sebulan bagi setiap kakitangan awam.

Jika diteliti, setiap kali pembentangan bajet oleh PM tentu ada habuannya untuk kakitangan awam sama ada dalam bentuk kenaikan gaji ataupun bonus. Tapi adakah pemberiaan kerajaan itu berbaloi dengan tahap servis atau kerja yang dilakukan oleh kakitangan awam? Sepatutnya kerajaan memberikan kenaikan kepada jabatan tertentu sahaja yang memenuhi dan menepati satu tahap kerja yang cemerlang sebagai menghargai usaha mereka dalam memenuhi tanggungjawab yang diamanahkan.

Saya amat percaya sekiranya diadakan kaji selidik dikalangan masyarakat mengenai tahap kerja dan layanan yang diberikan oleh kakitangan awam terutamanya yang berurusan dengan masyarat sudah pasti ada yang merungut tidak berpuas hati. Kerja yang dibuat sambil lewa, tidak menepati masa, tidak menghormati pelanggan, tidak mesra dan sebagainya merupakan antara rungutan masyarakat.

Sepatutnya kakitangan awam perlu sedar bahawa mereka memikul amanah negara dalam memberikan khidmat. Pendapatan mereka adalah diambil daripada hasil yang dibayar masyarakat. Bagi saya, tiada gunanya kerajaan menuruti kehendak kesatuan sedangkan para kakitangan awam tidak pernah memenuhi satu tahap kerja yang benar-benar memuaskan.

Ingatlah, tidak saya halalkan walaupun satu sen yang dibayar daripada cukai yang saya bayar yang diberikan kepada kakitangan awam yang tidak memenuhi tanggungjawab mereka sebagaimana yang diamanahkan.

Dua perkara ini pihak kerajaan perlu memberikan perhatian yang amat teliti bagi menjamin pembangunan negara yang lebih telus baik, cemerlang, gemilang dan terbilang!!!

No comments: