hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, October 15, 2008

Harga Barang Keperluan Tidak Turun


Sebagai rakyat Malaysia, setiap orang mesti bersyukur dengan penurunan harga minyak sebanyak 15 sen berkuatkuasa hari ini sebagaimana yang telah diumumkan kerajaan semalam. Ini merupakan penurunan kali ke 3 semenjak ia dinaikkan secara mendadak oleh pihak kerajaan beberapa waktu dahulu.


Terima kasih diucapkan kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna diatas keprihatinan beliau mengenai kesusahan dan tekanan yang dialami oleh rakyat akibat kenaikan harga minyak tersebut. Namun begitu, dengan penurunan harga minyak sahaja belum boleh mengurangkan bebanan yang rakyat tanggung selama ini. Sekiranya kita perhatikan, setelah tiga kali penurunan harga minyak tidak pernah pun diantara masa-masa tersebut harga barang keperluan pengguna turut menurun.

Sepatutnya, sekiranya harga minyak diturunkan sudah tentu harga barangan keperluaan turut turun sama. Tapi sehingga sekarang, rakyat masih lagi dibebani dengan harga barangan keperluan harian yang tidak pernah turun. Asyik pandai naik sahaja dan tiada musim turun.

Saya cadangkan supaya Menteri bertanggungjawab juga perlu menyediakan satu mekanisma untuk menurunkan harga barangan keperluan ini dengan segera. Semasa minyak naik, seluruh negara gempar apabila semua harga barangan keperluan turut naik sehinggakan harga roti canai dan teh tarik kedai mamak pun turut naik. Namun, apabila harga minyak sudah mulai turun ini, harga barangan yang naik ketika itu tidak turun-turun. Ini adalah sewaktu fenomena yang agak pelik berlaku.

Pihak kementerian perlu mengenakan tindakan tegas terhadap golongan yang suka mengambil kesempetan diatas kesusahan orang lain ini. Biar mereka juga turut susah..


No comments: