hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, October 15, 2008

Datuk Shah Rukh Khan


Apa dah jadi dengan Malaysia tanahairku ini!!. Sudahlah politik negara kian tidak menentu, kini kita dihangatkan lagi dengan berita seorang artis Bollywood iaitu Shah Rukh Khan. Beliau dikatakan salah seorang daripada 758 pemerima anugerah dan pingat sempena Harijadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang ke-70, yang dijadualkan esok. Pelakon Bollywood itu akan menerima Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk. Kita bukan mahu mempertikaikan hal ini, cuma apakah rasionalnya seorang rakyat India yang hanya merupakan artis dan sesekali datang ke Malaysia untuk menghiburkan peminatnya diberi anugerah sedemikian?.

Banyak perkara pelik telah berlaku dinegara kita semenjak akhir-akhir ini. Sekiranya kita menyelusuri sejarah negara sejak zaman sebelum Hang Tuah dahulu lagi, pingat kebesaran negeri hanyalah diberikan kepada orang-orang yang memang berjasa kepada negeri tersebut. Mereka sanggup mempertahankan maruah sultan walaupun dengan jiwa raga mereka sendiri. Jadi tidak hairanlah kalau orang seperti itu yang mendapat pingat kebesaran negeri sebab memang dia layak.

Ini alih-alih si Shah Rukh Khan, pelakon Bollywood yang entah apa jasanya kepada negara kita terutamanya untuk negeri Melaka sendiri yang menyebabkan dia layak menerima pingat kebesaran tersebut sehingga membawa gelaran Datuk? Sekarang ni untuk mendapat anugerah pingat dah tak susah-susah mempertaruhkan nyawa. Cukup sekadar jadi penyanyi ke atau pelakon ke dah layak mendapat anugerah Datuk. Kalau hendak beri anugerah sangat, kenapa tidak diberikan sahaja kepada Shamsudin, artis sezaman Tan Sri P. Ramlee dan Datuk Aziz Satar tu je! Saya fikir dia lebih layak menerimanya daripada Shah Rukh Khan tu!
Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) sendiri telah menghantar bantahan yang diserahkan kepada Ketua Setiausaha Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Dr Muzahet Masruri membuktikan ketegasan anak seni tempatan supaya kerajaan negeri memandang serius usaha mereka membangunkan industri hiburan dengan jerit perih, tanpa perlu terlalu mengagungkan orang luar.
Surat bantahan terhadap penganugerahan Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk kepada aktor Bollywood, Shah Rukh Khan (SRK) dilihat sebagai sesuatu yang keterlaluan, malah memberikan tamparan hebat kepada anak seni tempatan.

Kalaulah fenomena ini terus berlaku, saya pasti anugerah pingat kebesaran tidak akan ada nilainya lagi sebab semua orang layak untuk mendapatkannya walaupun tidak pernah berjasa. Mungkin akan tiba suatu hari nanti ada orang yang tidak mahu menerima anugerah pingat kebesaran kerana malu sebab sudah tidak bernilai.

Oleh itu, fikir-fikirkanlah sikit. Macam sudah tidak ada calon yang layak dalam negara kita untuk menerima pingat tersebut. Entahlah saya....apa perasaan orang Melaka agaknya ek!



No comments: