hasbunallah

hasbunallah

Sunday, October 19, 2008

Kenyataan Khas Majlis Raja-Raja


Majlis Raja-Raja Melayu yang telah bersidang buat kali ke 215 di Istana Maziah, Kuala Terengganu telah mengeluarkan satu kenyataan khas berkaitan dengan Kontrak Sosial. Majlis Raja-Raja Melayu mengingatkan pihak-pihak tertentu supaya tidak mempertikai atau mempersoalkan tentang hak-hak orang Melayu, bahasa Melayu, kedudukan orang Melayu dan sebagainya yang telah termaktub dalam Perlembagaan Negara. Walaupun demikian, hak-hak kaum lain di negara ini tetap terjamin.

Sekarang ini sudah ramai individu yang cuba mempersoalkan perkara sensitif yang telah termaktub dalam Perlembagaan tersebut menyebabkan orang Melayu rasa seperti tercabar. Kenapa perlu berlaku demikian dalam negara kita yang terkenal dengan amalan demokrasi? Sehingga sekarang ini, adakah terdapat kaum-kaum lain yang ada dalam negara ini ditindas atau diperlakukan sewenang-wenangnya?

Setahu saya, perkara tersebut tidak berlaku. Hanya sekadar gembar gembur yang dijadikan untuk kepentingan politik. Padahal semua orang tahu bahawa perkara tersebut sekiranya tidak ditangani secara betul, boleh menyebabkan kekecohan. Inilah yang kita cuba elakkan supaya peristiwa hitam 13 Mei tidak lagi berulang.

Tapi mungkin juga, mereka yang membangkitkan perkara ini adalah orang yang tidak tahu sejarah atau buta sejarah ataupun sengaja tidak mahu merenung sejarah negara ini. Bagaimana asal usul negara kita tertubuh. Oleh itu janganlah ada orang yang cuba-cuba untuk menyiram minyak ke api kerana ia akan menjadi marak dan terus membakar apa sahaja.


No comments: