hasbunallah

hasbunallah

Saturday, October 3, 2009

Sekepulanganku


Sewaktu menjejaki kaki di KLIA setelah hampir seminggu berada di Sulawesi, banyak perkara dan isu yang saya ketinggalan dengan apa yang berlaku di Malaysia. Pertamanya, saya merasakan kesyukuran yang terlalu tinggi kepada Allah s.w.t kerana Kepulauan Sulawesi yang saya lawati terselamat dari gempa bumi seperti yang telah melanda Sumatera.

Keduanya hari ini adalah hari penamaan calon untuk Pilihan Raya Kecil N. 31 Dun Bagan Pinang yang saya terlepas peluang untuk menyertainya. Saya percaya, jika saya berada di tanah air sebelum ini mungkin saya juga akan ke sana atas kapasiti Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (JUHAM), Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan.

Ketiganya, sewaktu saya melihat berita mutakhir di Berita Harian Online mengenai bantahan 14 NGO Islam di Pahang terhadap Sister in Islam (SIS) dan Kumpulan Tindakan Bersama untuk Persamaan Jantina (JAG) yang masih mempertikaikan hukuman sebat oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan terhadap Kartika Dewi atas kesalahan meminum arak. Apa kena dengan SIS ni? Pertubuhan yang membawa aliran Islam Liberal ini yang kononnya hendak mempertahankan hak-hak wanita, sedangkan mereka sendiri tidak sedar bahawa mereka yang telah mengeksploitasi kaum mereka sendiri. Kemana alim- ulama dan mufti di negara kita? Kemana Majlis Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan? Kenapa tidak bersidang dan membincangkan isu SIS dan akidah yang dibawa mereka? Saya tidak pasti kenapa, atau mungkinkah akidah dan pandangan yang dianuti SIS itu selari dan tidak bercanggah dengan Islam? Mungkin juga kot....

1 comment:

loyar.mache said...

Ak'um...

patut pun takleh nak contact...rupa2nya sampai ke indon yer....

dari:
Loyar.mache