hasbunallah

hasbunallah

Monday, October 26, 2009

Interview

Semasa saya berehat selepas berjoging bersama isteri saya di Taman Tengku Anis, Tanjung Chat, kami telah didatangi sekumpulan anak gadis yang kemudiannya memperkenalkan diri sebagai pelajar sebuah kolej swasta. Mereka kemudiannya memberitahu kami bahawa mereka sedang menjalankan satu kajian untuk kursus yang mereka ambil di kolej tersebut dan memohon kerjasama kami untuk ditemuramah.

 
Pada mulanya mereka menemuramah isteri saya, namun kemudiannnya isteri saya meminta bantuan saya untuk menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh kumpulan pelajar tersebut. Antara soalan-soalan yang dikemukakan dan jawapan yang saya berikan kepada mereka adalah seperti berikut:-

 
Pelajar : Apa yang encik faham dengan perpaduan kaum?

Saya : Pada pendapat saya, perpaduan ialah semangat toleransi yang ada diantara masyarakat yang berbilang kaum tanpa mengira agama, bangsa dan budaya.

 
Pelajar : Apa pendapat encik mengenai 1 Malaysia?

Saya : Entahlah, kerana ianya sesuatu yang masih baru dan saya masih konfius dengan slogan-slogan tersebut. Setiap Perdana Menteri mempunyai slogan masing-masing seperti Tun Dr. Mahathir dengan Wawasab 2020, Tun Ahmad Badawi dengan Islam Hadharinya dan Dato Seri Najib dengan 1 Malaysia. Sedangkan setiap slogan yang lalu tidak pernah mencapai matlamatnya.

 
Pelajar : Apa pendapat encik mengenai Islam Hadhari?

Saya : Islam Hadhari adalah satu slogan yang salah kerana Islam Hadhari bermaksud Islam Moden. Jika ada Islam Moden sudah tentu ada Islam Lapuk atau Islam Badawi. Sedangkan ulama mengatakan bahawa Islam itu adalah Islam. Ianyanya tidak boleh digandingkan dengan apa-apa sekali pun sama ada Islam Hadhari ataupun Islam Liberal.

 
Pelajar : Apa pendapat encik mengenai perpaduan kaum di Malaysia sekarang?

Saya : Walaupun kerajaan memberitahu bahawa hubungan antara kaum di Malaysia adalah baik. Namun dari segi hakikatnya perpaduan tersebut amat rapuh sekali kerana setiap kaum seolah-olah tidak mahu bertolak ansur. Orang Melayu yang kebanyakkannya mengalah sedangkan kaum lain seperti tidak mahu menghormati hak-hak orang Melayu dan Islam. Sedangkan hak-hak tersebut dijamin dalam Perlembagaan Malaysia.

Setelah mengambil sedikit biodata saya dan isteri serta mengucapkan terima kasih diatas kerjasama yang kami berikan, kumpulan pelajar tersebut kemudiannya berlalu pergi. Saya melihat jam tangan saya sudah menunjukkan pukul 6.40 petang. Saya mengambil keputusan untuk balik kerana maghrib pun sudah hampir.






No comments: