hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, March 31, 2010

Pertemuan Dengan Kumpulan Dikir


29/03/2010 (Isnin) satu pertemuan antara kumpulan dikir Sri Air Mata, Tanjung Kuala dengan YB Dato’ Haji Kamaruddin Jaafar (Ahli Parlimen Tumpat) dan YB Mohd Zaki Hj Ibrahim (Adun Kelaboran) telah diadakan di Kampung Tanjung Kuala pukul 10.00 malam. Kehadiran kami disambut dengan persembahan dikir oleh kumpulan tersebut serta kumpulan dikir jemputan Sri Istana, Kampung Sri Tujuh.

Sebagai pengacara majlis, saya mengingatkan bahawa para pendikir telah anugerahkan Allah s.w.t dengan suara yang cukup lunak merdu. Maka ianya patut disyukuri dan digunakan untuk menyeru masyarakat supaya mentaati Allah s.w.t dengan alunan lagu-lagu nasihat.

Ianya turut dijelaskan lagi oleh YB Mohd Zaki Hj Ibrahim sewaktu menyampaikan ucapan aluan. Beliau menegaskan bahawa kita semua mempunyai tanggungjawab dalam masyarakat mengikut bidang tertentu. Beliau yang terlibat dalam politik mempunyai tanggungjawab dalam kerajaan negeri untuk menyedarkan masyarakat supaya terus berpegang dengan agama Allah. Manakala kumpulan dikir pula mempunyai tanggungjawab dalam bidang seni untuk mendidik masyarakat yang sekarang ini kalut dengan pelbagai gejala sosial.

Manakala YB Dato Haji Kamaruddin Jaafar pula menjelaskan bahawa pihak kerajaan negeri tidak pernah meminggirkan kegiatan seni. Malah seni ini mendapat tempat yang khusus dalam masyarakat terutamanya dikir barat yang mana hanya di Kelantan sahaja wujudnya. Beliau juga ingin mewujudkan hubungan baik dengan kumpulan seni dan bersedia membantu kumpulan seni.

Diakhir pertemuan ini, YB Dato Kamaruddin Jaafar telah menyampaikan sumbangan baju kepada kumpulan dikir Sri Air Mata.

     

No comments: