hasbunallah

hasbunallah

Thursday, March 4, 2010

Tak Bagi Salam dan Tak Basuh Kaki


Apa yang boleh saya simpulkan mengenai isu ini ialah sebagai ‘Masuk Rumah Orang Tak Beri Salam dan Tak Basuh Kaki’ kepada juak-juak UMNO yang masih tidak sedar diri. Mungkin dengarnya seperti saya sedikit beremosi, tapi itulah realitinya apabila puak-puak UMNO masih cuba tidak mahu sedar.

Sebelum ini, adalah Menteri dan Timbalan Menteri yang mengaku sebagai anak Kelantan bersama juak-juaknya dok asyik ceramah bertujuan untuk memutar belitkan fakta serta memberikan kekeliruan kepada rakyat Kelantan bahawa Kelantan sebenarnya tidak berhak dan tidak layak untuk mendapat royalti.

Tapi alih-alih baru-baru ini, puak-puak yang tak sedar diri ini terhegeh-hegeh membuat pertemuan dengan bos mereka untuk membincangkan mengenai wang ehsan. Bos pulak hendak salurkan wang ehsan tersebut kepada ‘tali barut’ mereka Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan. Berapalah agaknya yang akan betul-betul sampai kepada rakyat wang tersebut?

Saya tertanya-tanya, siapa yang memerintah Kelantan sebenarnya? UMNO atau Pas? Yang mereka hendak buat sesuka hati dalam rumah orang ini apahalnya. Mereka seolah-olah tidak mengiktiraf pilihan rakyat Kelantan yang mahukan Pas terus memerintah Kelantan dengan mencampuri semua urusan kerajaan negeri.  Cakap tak serupa bikin!!!

Bila GEGAR anjurkan ceramah dan majlis solat hajat mengenai royalti yang dihadiri oleh YBM Tengku Razaleigh Hamzah di Stadium Sultam Muhammad IV baru-baru ini, adalah seorang Pak Menteri mengkritik kenapa tidak bawa isu royalti minyak ini ke Mahkamah sahaja daripada dok ceramah kepada rakyat yang diupah untuk datang mendengarnya.

Namun apabila Dewan Undangan Negeri Kelantan telah meluluskan usul untuk membawa isu royalti minyak ini ke Mahkamah, ada pulak Pak Menteri yang lain mengutuk usul tersebut dengan menyatakan bahawa sepatutnya perkara ini perlu diselesaikan melalui rundingan dan bukannya melalui proses Mahkamah. Saya tidak pasti sama ada Pak Menteri tersebut ‘alert’ atau tidak mengenai beberapa siri rundingan yang telah dibuat oleh Kerajaan Kelantan sebelum ini menemui kegagalan. Yang mana satu betul, seorang Menteri mencabar kerjaaan untuk membawa isu ini ke Mahkamah dan manakala seorang lagi menegaskan ia sepatutnya diselesaikan melalui rundingan. Bercelaru sungguh Pak Menteri kita ini!!!  

Terbarunya pulak, ada seorang Timbalan Menteri yang mengaku anak Kelantan bertindak seperti tuan rumah apabila bertindak merasmikan pelepasan perlumbaan berbasikal Le Tour de Langkawi sedangkan apa jawatannya dalam kerajaan negeri bagi membolehkan beliau berbuat demikian?

Bercelaru sungguh jadinya apabila manusia tidak mahu ‘sedarkan’ diri mengenai status mereka yang umpama sekadar tetamu sahaja dan bukannya tuan rumah.

Kalau saya, tetamu yang masuk rumah saya tanpa memberi salam dan tidak basuh kaki ini dah lama saya hambat mereka keluar kerana mereka ini jenis yang tidak sedarkan diri!!!!!


No comments: