hasbunallah

hasbunallah

Sunday, February 21, 2010

Langkah-Langkah Di Perjalanan Ini


Walaupun badan masih lagi kepenatan dan keletihan kerana jadual program yang padat. Paginya saya balik dari program Pemantapan Syahsiah di Pantai Kuala Pok Min, Tumpat anjuran Dewan Pemuda Pas Dun Kelaboran yang di anjuran bermula dari hari Jumaat lagi.

Saya sampai bersama sahabat-sahabat di jeti lebih kurang pukul 8.30 pagi. Isteri menjemput saya kerana perlu bersegera untuk menghadiri Kursus Jentera Pilihan Raya Pemuda di Akademi Latihan Pemuda, Kok Lanas anjuran Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan (DPPNK).

Kemudian saya pulang ke rumah untuk berehat sebentar sebelum menghadiri kuliyah guru saya, Syeikh Abdul Qadir di Kampung Dalam Lanas, Tumpat. Saya tetap gagahkan diri untuk menghadirinya walaupun kepala saya terasa berdenyut-denyut.

Rupa-rupanya kesabaran yang cuba saya terapkan itu ada ganjarannya apabila saya telah diijazahkan oleh Tuan Syeikh Abdul Qadir akan amalan Aurad Syeikh Ahmad bin Idris r.a melalui sanad Syeikh Said Ahmad Linggi dan Syeikh Ahmad Dandarawi. Allahu Akbar…betapa bertuahnya saya rasakan kerana dianugerahkan kesempatan yang amat berharga ini.

Tetapi saya juga seolah-olah diuji oleh guru saya apabila saya disuruh beliau untuk mengimamkan solat Maghrib dan Isyak. Betapa gentarnya jiwa saya kerana menjadi imam solat sedangkan guru saya yang mulia berada dibelakang menjadi makmum saya. Rasanya begitu tidak layak untuk menjadi imam kerana dibelakang saya terdapat seorang guru yang melaut ilmunya.

Ya Allah..rahmatilah guru saya sehingga saya dapat menimba ilmu-ilmunya yang bergedung-gedung itu.   




No comments: