hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, February 9, 2010

Guruku


Setelah agak lama, tawaqquf daripada mengajar atas sebab kesihatan dan perjalanan rohani, guru saya Syeikh Abdul Qadir kembali untuk memberikan kuliyah kepada murid-muridnya yang sentiasa dahagakan ilmu dan mutiara berharga daripada beliau.  

Walaupun terpaksa dipapah oleh para murid, beliau tetap kelihatan bersemangat memberikan kuliyah. Malah solat jemaah pun diimamkan oleh salah seorang murid kanan beliau.

Tatkala saya menatap beliau, ada ketenangan mengalir dalam hati. Belum sempat tangan dihulur untuk bersalaman dengan guru yang mulia itu, beliau mendahului saya bertanyakan khabar.

Allahu Akbar… selepas solat maghrib, kami mendengar guru kami mensyarahkan Surah al-Fatihah. Syarahan yang begitu lengkap bagi saya kerana turut disebutkan mengenai qiraat-qiraat bacaan yang berbeza dan sebab-sebab perbezaannya.

Beliau juga turut membahaskan perbezaan mazhab-mazhab dalam memahami nas-nas al-Quran serta sunnah. Beliau juga turut menolak pendapat bahawa umat Islam tidak perlu mengikut mana-mana mazhab dengan memetik kata-kata Hujjatul Islam Imam al-Ghazali apabila ditanya kepada beliau : Engkau seorang yang alim dalam semua perkara, tapi kenapa engkau membuat mazhab yang baru tetapi masih mengkut mazhab Imam Syafie? Jawab al-Ghazali: Sesungguhnya aku tidak termasuk dalam kurun yang telah dijanjikan Rasulullah s.a.w.

Betapa besar kesyukuran kerana dianugerahkan Allah seorang guru yang menjadi murabbi bagi saya sejak saya berada dibangku sekolah lagi. Semoga Allah memberkati umur beliau sehingga saya dapat mengambil manfaat daripada ilmu-ilmu beliau yang bergedung- gedung itu.   


No comments: