hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, February 16, 2010

Jiwa Sang Hamba


Sewaktu mula-mula bertatih menapak dalam medan juang, telah ada nasihat dari para teman-teman bahawa medan juang ini penuh dengan ujian getir dan pancaroba. Sekali kita melangkah, pastinya nanti ada masanya kaki kita luka terpijak duri. Badan kita mungkin calar dek terkena semalu tajam dan mungkin ada tikanya kita tersungkur sewaktu tersandung batu di pertengahan jalan. Saya menerimanya dengan penuh faham kerana ianya seribu kemungkinan yang akan berlaku. Itulah sifat kita sebagai ‘baru’ di sisi Tuhan Yang Maha Kekal.

Walaupun saya atur tapak dengan penuh hati-hati, sudah ditakdirkan bahawa kaki saya terjerlus lubang membuatkan saya terduduk. Usah ditanya bagaimana rasanya. Terngadah saya mencari jalan untuk berdiri walau sakitnya bukan kepalang. Nanar saya mencari tempat berpaut sedangkan jalannya masih jauh terbentang.

Lalu dalam kepayahan itu, saya bersimpuh dihadapan guru yang murabbi bagi mencari penawar. Lalu bicara sang murabbi “ Sabar itu umpama jadam. Memang permulaannya terlalu pahit tapi dihujungnya ada sebuah kesembuhan.”

Allahu Akbar… Saya bagai diberikan jamung peneman di perjalanan. Lalu terlihatlah lopak-lopak diri yang perlu diperbaiki segera sebelum sang utusan Tuhan datang menjemput. Lalu saya memutuskan untuk menimba gedung sang murabbi dan bertawaqquf buat seketika dari memberikan kuliyah-kuliyah mingguan dalam mencari damai sebuah jiwa hamba.   

No comments: