hasbunallah

hasbunallah

Sunday, May 2, 2010

Laporan Polis : Ugutan bunuh Tok Guru


Hari ini Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan (DPPNK) melalui exconya Ahmad Najib Deris telah membuat satu laporan polis di IPD Kota Bharu berkaitan satu ugutan bunuh yang dibuat oleh seorang yang bernama MOHD SAFUAN HILMI dalam laman sosial Facebook.  

Mohd Safuan telah mencatatkan komen sebagaimana berikut:-
Belum lengkap lagi sebab sekor lagi barua x mati iaitu nik aziz. Tunggu aku bunuh nik aziz dulu baru lengkap. Setan tu x layak duk kat muka bumi ni lagi.”

Walau bagaimanapun, akaun Facebook Mohd Safuan dikatakan telah di ‘delete’ namun begitu saudara Herman Samsudeen telah ‘copy’ dan ‘paste’ kan ‘wall’ facebook tersebut di blognya.

Telah banyak laporan polis telah dibuat oleh pihak-pihak tertentu termasuk sayap-sayap atau dewan-dewan dalam Pas mengenai isu ini. Tetapi saya diberitahu satu soalan yang sering ditanya oleh Pegawai Penyiasat Polis kepada pengadu sewaktu mengambil keterangan, “Kenapa Nik Aziz sendiri tidak buat laporan polis?”

Setahu saya, pihak polis tidak ada hak untuk mempersoalkan perkara tersebut kerana seksyen 107 Kanun Acara Jenayah tidak pernah menyatakan bahawa pihak yang terlibat sahaja yang boleh mengadu atau membuat laporan polis. Menjadi tanggungjawab polis untuk menerima apa-apa laporan atau aduan berkaitan dengan mana-mana jenayah yang dilakukan di Malaysia. Malah pindaan tahun 2006, seksyen 107 (4) terhadap Akta tersebut menyatakan bahawa menjadi kewajipan pihak polis untuk menerima apa-apa laporan mengenai sebarang jenayah yang berlaku di Malaysia!!

Jadi, sama ada Tok guru hendak buat laporan polis atau tidak adalah tidak menjadi isu kerana pihak polis telah mendapat maklumat pertama (first information report) daripada pelbagai pihak berkaitan ugutan tersebut. Sekarang tugas polis adalah menerima laporan tersebut dan membuka kertas siasatan mengenainya.

Bagi saya, pihak polis perlu menjalankan siasatan terhadap aduan-aduan tersebut kerana sekira ianya dibiarkan akan menyebabkan ia menjadi satu budaya yang merbahaya dikalangan masyarakat untuk membuat ugutan tersebut dengan cara terbuka.


1 comment:

Mohd. Abd. Rashid Bin Yah al-Kubrawiy al-Husaini said...

Ugut bunuh Nik Aziz: Lelaki disyaki ditahan
Mei 3, 10 4:50pm

Polis menahan seorang lelaki yang disyaki terbabit menyiarkan komen berbaur ugutan bunuh terhadap Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (bawah) dalam laman rangkaian sosial, Facebook.

Ketua Polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman, berkata lelaki yang berumur dalam lingkungan 20-an itu diberkas sepasukan polis di Butterworth, Pulau Pinang, semalam.

"Sepasukan polis menahan suspek itu di satu kawasan di Butterworth kira-kira jam 9 malam berhubung kes penyiaran ugutan bunuh terhadap Nik (Abdul) Aziz," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, bagaimanapun siasatan lanjut akan dilakukan bagi mengetahui sama ada suspek adalah pemilik sebenar laman sosial itu dan juga individu yang bertanggungjawab menyiarkan ugutan bunuh terbabit.

Sabtu lalu, Dewan Pemuda PAS membuat laporan polis berhubung kenyataan ugutan bunuh yang dipaparkan dalam sebuah laman rangkaian sosial milik seorang lelaki terhadap Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS itu.

Laporan polis itu dibuat Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan At-Tantawi di Balai Polis Chow Kit selepas membaca mengenai ugutan bunuh itu di laman Facebook.

Dalam laman webnya, lelaki itu dikatakan sanggup dihukum gantung jika dapat membunuh “Nik Aziz”.

Zulkarnain berkata, bagaimanapun polis belum dapat mengenal pasti sama ada suspek adalah pemilik sebenar laman itu dan individu yang bertanggungjawab menyiarkan ugutan bunuh berkenaan.

"Kami sedang mendapatkan tempoh reman terhadap suspek bagi menjalankan siasatan lanjut sebelum dia dibawa ke sini (IPD Dang Wangi) untuk disoal-siasat," katanya.

Beliau berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 507 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah.

- Bernama

http://malaysiakini.com/news/130835