hasbunallah

hasbunallah

Thursday, March 3, 2011

Saman Ekor Tanpa Kepala


Saya yakin, pasti dan percaya bahawa rakyat rasa terbeban akibat kerajaan menyenarai hitamkan mereka yang tidak menjelaskan saman ekor. Pada mulanya kerajaan memberikan ‘peluang’ kepada rakyat untuk menjelaskan saman tertunggak sehingga 28/02/2011 baru-baru ini dengan memberikan potongan sebanyak 50%. Bermula dari 12/08/2010 sehingga tarikh tersebut, kerajaan BN (Barang Naik) telah berjaya mengutip sebanyak RM5.5 juta. Namun begitu saman trafik yang masih belum dibayar sebanyak RM17.3 juta menyebabkan Kerajaan Barang Naik melanjutkan tempoh pembayaran saman serta diskaun sehingga 10/03/2011.    

Walaupun mendapat tentangan dan bantahan dari pelbagai pihak termasuklah NGO dan parti politik, Kerajaan Barang Naik tetap meneruskan penindasan terhadap rakyat ini. Namun begitu, para penyokong kerajaan mempertikaikan bahawa kalau kita salah bayar sahajalah saman tu! Yang dipertikaikan disini bukanlah pasal saman tu, tapi isu kerajaan menyenai hitamkan mereka yang tidak membayar saman tersebut.

Bahkan, Mahkamah Tinggi Sarawak sendiri dalam kes Leonard Lim Yaw Chiang –vs- Director Of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak & Anor [2009] 6 CLJ 280 yang secara jelas menyatakan bahawa Jabatan Pengangkutan Jalan tidak boleh menyenarai hitam kenderaan semata-mata dengan saman ekor.

Kerajaan sendiri telah bertindak menentang keputusan Mahkamah tersebut serta seolah-olah menidakkan hak asasi setiap warganegara untuk mendapatkan keadilan kerana penyenaraian hitam dibuat tanpa sebarang keputusan atau perintah Mahkamah!

Bila ada suara-suara yang mengatakan bahawa Kerajaan Barang Naik sudah hampir muflis menyebabkan mereka bertindak untuk menguatkuasakan saman ekor ini, lalu adalah juak-juak yang melenting. Dimanakah slogan ‘Rakyat Di Dahulukan’? Memang rakyat didahulukan dalam menanggung beban kesusahan.

Minggu lepas, saya telah singgah di IPD Kuala Krai. Ketika itu orang ramai beratur menunggu giliran untuk membayar saman. Saya lihat seorang lelaki tua sedang merungut apabila senarai saman yang perlu dibayarnya adalah berjumlah RM7,000!!! Sambil marah-marah beliau menghempas duit keatas meja kerani di IPD tersebut sambil berkata: “Ambilah duit ni! Aku nak bagi pada kerajaan sebab kerajaan miskin sangat! Ni duit aku pergi toireh getah sebab nak bayar saman!” Semua orang yang berada disitu melihat sambil tersenyum kearah lelaki tersebut.

Itulah dalilnya yang menunjukkan bahawa Kerajaan Barang Naik memang mendahulukan rakyat dalam segala-galanya. Saya harap semua rakyat sedar akan kesengsaraan yang mereka tanggung ini dan bukan hanya sekadar isu saman ekor dan senarai hitam sahaja mereka marah. Tapi bila masa pangkah, mereka tetap pangkah Kerajaan Barang Naik!!!

7 comments:

Noor Nimey Hussein said...

Binatang natam

Mohd Helmi Bin Mat Zin said...

Tapi rakyat negara ni takkan sedar. walau apa pun kerajaan Be eNd buat dan tindas mereka bila sampai masa p.raya mereka dah lupa kesengsaraan mereka hanya dengan habuan rm50.

Mohd. Abd. Rashid Bin Yah al-Kubrawiy al-Husaini said...

Natam mugo la!!

Sebie Nawi said...

binatang cissss... kalau dale bahasa kelate.. nate cisssss

Mohd. Abd. Rashid Bin Yah al-Kubrawiy al-Husaini said...

Sebei: mung byk kor ekornyo?

Iman Mutiara said...

x penah wujud binatang seperti itu..

Muhammad Mohd said...

tau doh binatang apa