hasbunallah

hasbunallah

Sunday, February 8, 2009

Antara Amanah & Tanggungjawab

Minggu lepas, jiran sebelah rumah ada memberitahu isteri saya bahawa dia berhajat untuk minta saya ajarkan anak-anaknya membaca al-Quran. Saya pun tidak pasti macam mana dia boleh bertanya sebegitu kepada isteri saya sedangkan saya tidak pernah menawarkan untuk membuka kelas pengajian al-Quran kepada sesiapa pun. Hanya sekadar mendengar dan membetulkan bacaan al-Quran isteri saya di rumah sahaja.

Saya bukanlah orang yang berkemahiran sangat dalam hukum tajwid atau tarannum al-Quran ni. Tapi saya sempat belajar secara talaqqi dengan guru saya Ustaz Ismail Daud, bekas Qari al-Quran suatu ketika dulu. Beliau merupakan anak murid kepada arwah Haji Mat Pergau. Jadi, saya hanya sekadar mengambil ilmu tajwid sahaja daripada Ustaz Ismail Daud atau lebih dikenali dengan panggilan Tok Bilal Mail kerana suara saya agak sumbang untuk belajar tarannum.

Sekali fikir, agak susah juga untuk saya memberikan kesanggupan tersebut kerana kadang-kadang saya agak sibuk dengan mesyuarat mahupun program. Namun bila fikirkan ia adalah sebenarnya amanah dan tanggungjawab yang diberikan Allah sebagai Muslim, saya memberikan persetujuan dengan begitu berat hati dengan doa semoga Allah membantu meringankan dan memudahkannya demi menegakkan kalimahNYA yang suci dimuka bumi ini.

Oleh itu, malam ini adalah malam yang pertama anak-anak jiran saya akan datang mengaji al-Quran di bawah bimbingan saya. Beberapa hari yang lepas, saya telah membeli sebatang rotan sebagai persediaan.


2 comments: