hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, April 22, 2009

Mencari Barakah


Semalam (21/04/2009) seusai memberikan kuliyah maghrib di Masjid at-Tawwabeen Kg. Tanjung Kuala, Tumpat adik saya telah memberitahu akan kedatangan al-Alim al-Allamah Habib Ali bin Muhammad al-Jufri ke Bandar Tumpat ini.

Lalu saya merebut peluang yang jarang diperolehi ini dengan menghadiri majlis pertemuan dengan ulama Indonesia itu yang telah diadakan di Rumah Tamu Baitul Jamil, Kastam Di Raja Malaysia. Dalam majlis tersebut turut diadakan bacaan qasidah, burdah serta maulid nabi Khairul Anam.

Sebagai penutupnya, Habib Ali telah berbesar hati menyampaikan maui’zah al-hasanah buat kami. Beliau menekankan supaya para hadirin mengikuti jejak langkah dalam kehidupan Rasulullah s.a.w. Tidak ada sebaik-baik contoh ikutan selain Rasulullah s.a.w. Beliau juga turut berpesan supaya terus berpegang dengan aqidah ahlu sunnah wal jamaah.

Walaupun majlis tersebut tamat lewat tengah malam, namun ia cukup menguja jiwa saya tatkala berpeluang untuk bertemu dengan ulama yang hebat itu. Semoga Allah memberkati kami dengan ulama-ulama pewaris nabi tersebut.

No comments: