hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, June 29, 2010

Penyertaan ulama muda ke dalam UMNO


Baru-baru ini Negara kita digemparkan oleh satu berita yang mendapat liputan meluas seluruh negera mengenai sekumpulan 40 orang ulama muda telah menyertai UMNO.

Saya tidak perasan sekumpulan ulama muda tersebut sehinggalah gambar tersebut di ‘tag’ kan oleh seorang kawan dalam Facebook saya. Kemudian saya juga turut dimaklumkan bahawa dalam kumpulan tersebut terdapat sahabat lama kami.

Maka, saya ikutilah perdebatan & perbahasan kawan-kawan dengan beliau yang sebagai salah seorang ulama muda yang menyertai UMNO tersebut. Ada komen yang berbentuk natural dan tidak kurang juga komen yang mengecam tindakan beliau tersebut. Kerap kali sahabat-sahabat membuat perumpamaan dalam komen tersebut mengenai cara-cara untuk membasuh tong najis yang seharusnya dilakukan dari luar dan bukannya dengan cara masuk ke dalam tong najis tersebut.

Jawapan beliau adalah, dalam medan dakwah kita tidak perlu memilih antara parti kerana tugasan kita adalah dakwah. Tidak kira sama ada Pas atau Umno. Maka masing mengutarakan hujah bagi menyokong perbahasan tersebut. Lalu saya katakan bahawa, perdebatan kita ini masing-masing disokong oleh hujah dan nas, nah jika kita yakini bahawa jalan kita ambil ini benar silakan. Kerana kebenaran yang nyata dan sebenar-benarnya hanyalah dapat diketahui apabila berhadapan dengan Allah s.w.t sahaja nanti.   

No comments: