hasbunallah

hasbunallah

Monday, December 28, 2009

Halal Oh Haram…



Isu halal bagi umat Islam diseluruh dunia ini bukanlah suatu isu yang baru. Islam mewajibkan umatnya supaya mengambil berat mengenai isu halal sama ada dalam makanan, pakaian, tempat tinggal dan sebagainya.

Saya percaya umat Islam di Negara kita ini khususnya dalam dilemma berkaitan isu makanan halal. Telah timbul beberapa hasil penyelidikan pihak tertentu mendapati bebarapa produk kegunaan harian kita yang bertanda ‘Halal’ namun sebenarnya adalah haram kerana mempunyai unsur-unsur yang tidak halal seperti lemak babi dan lain-lain.

Terlalu sukar untuk kita sebagai pengguna untuk mengenali secara khususnya sama ada sesuatu produk itu halal atau haram apatah lagi sekiranya produk tersebut mempunyai logo halal Jakim sendiri. Kalau yang mempunyai logo halal pun didapati haram, apatah lagi produk yang tidak terdapat sebarang logo atau tanda halal.

Sedangkan ‘halal’ merupakan antara syarat penting untuk kita sebagai umat Islam menacapai redha Allah s.w.t. Sekiranya makanan kita haram, pakaian kita haram, tempat tinggal kita juga haram apakah berkemungkinan untuk Allah Taala perkenankan segala permohonan kita atau kabulkan segala doa kita?

Baru-baru ini telah tersebar di internet menegani senarai Emulsfier Code haram yang terdapat dalam produk makanan. Apabila saya teliti, kebanyakan emulsfier tersebut terdapat dalam kebanyakkan produk makanan di Negara kita, namun produk tersebut terdapat logo atau tanda halal. Saya tidak pasti mengenai kesahihan code tersebut, namun apabila saya buat sedikit penyelidikan saya dapati code-code yang dinyatakan tersebut memang berasal dari bahan-bahan yang tidak halal.

Pada hari ini pula, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) ke atas 12 sampel isi daging ikan (surimi) digunakan dalam bebola ikan yang diambil daripada beberapa pasar raya di sekitar Putrajaya dan Nilai, Negeri Sembilan didapati mengandungi bahan tidak halal dalam produk berkenaan. 

Sehingga sekarang saya tidak tahu apakah langkah atau tindakan kerajaan untuk menangani masalah ini. Cuma saya hanya terdengar dalam berita radio sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja tempoh hari bahawa pihak kerajaan akan menggubal Akta Halal pada penghujung tahun depan.

Penghujung tahun depan!!!!! Sehingga ke saat itu, sudah berapa banyak produk haram yang mempunyai logo halal dijual dan dimakan oleh umat Islam? Kenapa tidak dipersegerakan penggubalan Akta tersebut demi menjamin kesejahteraan umat Islam? Adakah kerajaan tidak fikir bahawa akta tersebut juga penting.

Entahlah….saya jadi bingung memikirkannya kerana kita adalah diwajibkan untuk mencari yang halal!!!!

No comments: