hasbunallah

hasbunallah

Thursday, December 17, 2009

Hukum Pengamal Sihir

Satu cadangan telah dikemukakan hasil daripada Muzakarah Pakar: Bentuk Sihir Pengasih dan Metodologi Diagnosis anjuran Jabatan Mufti Selangor di sini, semalam agar penggunaan ilmu hitam, termasuk bagi menundukkan suami atau isteri serta dalam aktiviti jenayah mendapat perhatian pakar agama yang menyarankan supaya undang-undang sihir diwujudkan untuk mencegah amalan itu berleluasa.

Terlalu banyak berita dan cerita yang kita dengar mengenai amalan sihir yang dilakukan keatas individu-invidu tertentu menyebabkan individu tersebut ditimpa musibah atas kehendak Allah s.w.t. Manakala pengamalnya pula terlepas begitu sahaja kerana negara kita masih tidak mempunyia sebarang undang-undang untuk menghukum pengamal-pengamal sihir ini. 

Walaupun kita tahu bahawa tentunya terlalu sukar untuk mendakwa pengamal-pengamal sihir ini kerana perbuatan tersebut yang berbentuk abstrak dan hanya orang yang pakar sahaja mengetahui mengenai perkara tersebut. Namun begitu, dengan bantuan pakar-pakar perubatan Islam yang banyak di Malaysia ini saya percayai kita mampu untuk mewujudkan undang-undang tersebut.

Manakala pendakwaan serta cara pembuktiannya pula haruslah mempunyai metode khusus dan berbeza dengan cara pembuktian dalam kes-kes biasa. Perkara tersebut perlulah diteliti serta diperhalusi oleh pakar-pakar berkenaan bagi membendung jenayah yang berunsurkan amalan sihir ini.



No comments: