hasbunallah

hasbunallah

Tuesday, December 1, 2009

Bila Pemimpin UMNO Takutkan Doa


Isu terbaru dalam sehari dua ini ialah mengenai kenyataan YAB Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat yang akan mendoakan kecelakaan terhadap pemimpin UMNO yang menyekat pemberian royalti minyak kepada rakyat Kelantan.

Di sini saya bukanlah ingin mengupas sama ada wajar atau tidak Tuan Guru membuat kenyataan demikian yang telah banyak diulas oleh pelbagai pihak termasuklah Sohibus Samahah Tan Sri Dr. Harussani Zakaria, Mufti Negeri Perak. Ada yang menokong kenyataan Tok Guru itu dan tidak kurang pula yang menentang serta mencemuhnya.

Namun di sini, saya ingin menarik para pembaca dan pengunjung blog saya ini untuk merenung sejenak. Sekiranya Tok Guru tidak membuat kenyataan tersebut, ada ianya bermakna tidak ada orang yang mendoakan pemimpin UMNO sedemikian?

Sebagai rakyat Kelantan, saya turut kecewa dengan tindakan kerajaan pusat dibawah kekuasaan UMNO yang enggan memberikan hak royalti minyak. Sebaliknya kerajaan pusat hanya sekadar memberikan wang ehsan, itu pun melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) dan bukannya terus kepada Kerajaan Negeri Kelantan. Pada hak royalti tersebut sudah dijamin dan diakui melalui sebuah perjanjian antara Kerajaan Negeri Kelantan dengan Petronas suatu ketika dahulu.

Tidakkah tindakan kerajaan pusat menafikan hak royalti milik rakyat Kelantan itu adalah suatu kezaliman? Bukankah mengambil milik atau hak orang lain itu dipanggil pencuri atau perompak dan tidakkah perbuatan tersebut zalim namanya?

Bila Tok Guru membuat kenyataan tersebut, maka ramailah pemimpin UMNO yang melenting dan marah. Tahu juga mereka takut dengan doa yea!! Tapi tahukah mereka bahawa doa orang yang dizalimi itu tidak ada hijabnya dengan Allah s.w.t sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w:

اتقوا دعوة المظلوم فإنها ليس بينها و بين الله حجابا

[ Takutlah olehmu akan doa orang - orang yang dizalimi kerana sesungguhnya antara doa orang yang dizalimi dengan Allah swt tiada hijab - halangan - ]

Hadis riwayat ibnu Hibban


Jadi pesan saya, sekiranya dah tahu takut kena doa berikanlah sahaja royalti minyak yang menjadi hak rakyat kelantan itu tanpa sebarang dalih.




No comments: