hasbunallah

hasbunallah

Sunday, November 7, 2010

MengGalas tanggungjawab & memikul amanah


Bermula selepas Adun Galas Che Hashim Sulaima meninggal pada 27 September 2010, kerana barah usus, bermulalah pihak kepimpinan parti menyerahkan amanah dan tanggungjawab untuk digalas bagi mempertahankan Dun Galas.

Walaupun saya turut terlibat dengan gelombang-gelombang ke Galas dalam Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan (DPPNK) dan Dewan Pemuda Pas Kawasan Tumpat (DPPKT), namun saya terpaksa memberikan penumpuan terhadap tugas saya untuk mengkoordinasi para peguam Lajnah Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (LUHAM), Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan sepanjang tempoh tersebut sehinggalah kepada hari pembuangan undi pada 04/11/2010.

Memang tidak dinafikan agar sukar mengatur jadual tugas para peguam disana kerana kebanyakan peguam yang terlibat masing-masing mempunyai kes bicara di Mahkamah. Manakala kedudukan Galas dihujung negeri yang mengambil masa hampir 3 jam perjalanan dari Kota Bharu menambahkan lagi kesukaran.

Namun dengan bantuan Pengerusi Luham dan rakan-rakan peguam yang lain, kami cuba untuk menyediakan perkhidmatan terbaik sepanjang tempoh PRK Galas ini. Ternyata, sepanjang tempoh tersebut tiada kejadian atau peristiwa penting yang memerlukan khidmat para peguam sepenuhnya kecuali dihari pembuangan undi.

Malah saya sendiri antara salah seorang peguam yang ditugaskan untuk memantau pembuangan undi orang asli di Pos Brooke dan Pos Endrop. Namun demi tugas yang perlu diGalas, saya dan para sahabat menunaikan amanah tersebut sedaya mampu.

Memang tidak dinafikan, terdetik sedikit rasa kekecewaan apabila kita gagal untuk mempertahankan Dun Galas. Namun pada hakikatnya terlalu banyak hikmah dan pengajaran yang dapat diambil sebagai panduan dilain masa. Yang penting, ALLAH YANG MENENTUKAN SEGALA-GALANYA!!

Terima kasih saya ucapkan kepada Luham Perak, Luham Terengganu dan Luham Selangor yang turut serta menghantar jentera peguam bagi membantu kami di Galas ini. Hanya Allah sahajalah yang dapat membalas jasa kalian.

No comments: