hasbunallah

hasbunallah

Friday, November 5, 2010

SPR; be gentleman please!!

Terlalu jelas bagi saya apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah membuat kenyataan bahawa tindakan YAB  Dato' Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat memberikan sumbangan wang kepada orang asli yang baru memeluk Islam sebagai rasuah. Manakala pada masa yang sama juga SPR menyatakan tindakan puak Umno memberikan menaburkan RM20 kepada orang ramai sebelum majlis makan malam anjuran Wanita Umno di Batu Sapi, Sabah.

Walaupun memang saya yakin bahawa SPR bukan satu badan bebas sebagaimana yang ditetapkan undang-undang serta yang dicanangkan oleh mereka dan Umno, tapi kenyataan yang dibuat SPR itu membuatkan diri mereka lebih menyerlah. Sejak bila SPR jadi jurucakap Umno atau pun salah satu cabang lidah Umno? Setahu saya SPR ditubuhkan untuk mengendali dan mengawal pilihan raya supaya lebih adil dan telus, tapi sejak bila pulak SPR mengambil alih tugas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam menentukan mana satu tindakan yang rasuah dan mana satu yang tidak? Nampaknya SPR ini seperti anak murid ularmak Umno Ustaz Nor Deris yang boleh kasyaf sehinggakan SPR tahu niat hati seseorang untuk memberikan rasuah atau tidak!

Tindakan tersebut membuatkan saya makin meluat dengan SPR. Apatah lagi SPR seolah menutup mata dengan tindakan puak Umno yang memberikan beras dan duit kepada orang asli yang mengundi di Pos Brooke. Perkara ini boleh disahkan oleh Mafrel cawangan Perak yang kebetulan berada di sana ketika itu. Mana SPR? Ataupun mereka sudah tahu niat Umno memberikan barang-barang tersebut adalah bukan rasuah.

Dalam pemerhatian saya, setiap kali adanya pilihan raya sudah memadai bagi Umno membiarkan SPR membuat kenyataan bagi pihak mereka. Saya tidak pasti siapa bapak dan siapa anak. Adakah Umno itu bapak atau SPR itu anak?!

No comments: