hasbunallah

hasbunallah

Saturday, November 13, 2010

Hujung minggu bersama ulama


Hujung minggu ini saya rasakan terlalu bertuah kerana Allah SWT telah mentaqdirkan seorang ulama nusantara yang hebat, al-Alim al-Allamah as-Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki telah datang ke Kelantan, Negeri Serambi Mekah ini.

Sempena kedatangan ulama besar itu, beberapa majlis ilmu telah dijadualkan bagi memenuhi kesempatan yang terbuka ini bermula dengan kuliyah subuh di Masjid Muhammadi, Kota Bharu, kuliyah Maghrib di Masjid al-Karomah Baung dan kuliyah Maghrib di Masjid Langgar. Paling utama sekali ialah talaqqi kitab hadis لا تحقن من المعروف شيئا  yang dikarang oleh beliau sendiri menghimpunkan sejumlah hadis terpilih.  Talaqqi kitab hadis tersebut telah diadakan di Pondok Pasir Tumboh selama dua hari.

Alhamdulillah, saya telah berpeluang untuk mengikuti program tersebut dengan jaya. Memang berbaloi kerana kupasan mengenai hadis dan isu-isu berkaitan begitu jelas sekali disertakan contoh serta cerita-cerita yang menarik. Sambutan para pencinta ilmu begitu hebat sekali dengan memenuhi ruangan masjid.

Semoga Allah swt memberikan peluang diwaktu yang lain pula untuk menimba khazanah ilmu yang sangat luas dari ulama besar nusantara itu InsyaAllah..  



1 comment:

Sandakan Oh Sandakan said...

alhamdulilah...kawe pun nk jdi supo demo..hehehe..pendekar Islam..