hasbunallah

hasbunallah

Sunday, January 9, 2011

Banjir

Bersama salah satu pick-up yang dipenuhi barang bantuan
Kebiasaan negeri di Pantai Timur akan mengalami musim tengkujuh bermula bulan November sehinggalah awal bulan Februari. Kawasan yang agak rendah kebiasaannya akan ditenggelami air akibat limpahan air sungai serta hujan lebat yang berterusan. Malah ada juga kawasan lain turut mengalami banjir kilat disebabkan takungan air hujan yang tidak dapat ditampung oleh sistem perparitan yang sedia ada. Maka kejadian ini adalah perkara biasa yang tidak boleh dipersalahkan kepada sesiapa.

Menyerahkan bantuan kepada mangsa banjir
Namun begitu, ada sekelompok manusia yang tidak dapat melihat dengan jernih perkara ini lalu terus menuduh YB kawasan tersebut tidak buat kerja menyebabkan banjir berlaku. Mereka nampaknya seolah-olah menidakkan kuasa ALLAH swt yang menurunkan hujan serta mengalirkan air sungai. 

Mereka seperti lupa bahawa mana-mana YB sekalipun tidak mampu untuk menyekat turunnya hujan dari langit ataupun limpahan air sungai. Lupakah mereka terhadap firman ALLAH swt:-
Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat Yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) Yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka Dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka Dengan sebab dosa mereka mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat Yang lain? (Surah al-An’am: 6)

Meraduk banjir untuk menyampaikan bantuan
Maka sebagai seorang Muslim, kita wajib memerhatikan setiap tutur kata kita agar tidak menyalahi iman yang kita yakini kerana ia boleh menjerumuskan kita ke lembah kekufuran. Dalam perkara ini seharusnya kita mencari jalan penyelesaian untuk mengelakkan ianya terus berlaku tanpa menidakkan kekuasaan ALLAH serta janganlah sampai kita mempertikaikan dan mempersalahkan ALLAH swt yang menyebabkan banjir ini berlaku.

Walaupun rumah saya turut dinaiki air, namun atas dasar tanggungjawab dan amanah, Jentera Bilik Gerakan Banjir Pemuda Pas Kelaboran dan YB Mohd Zaki Hj Ibrahim (Adun Kelaboran) turun untuk menyampaikan sumbangan bantuan banjir kepada mangsa banjir di Kg. Ana, To’ Oh dan Cherang Melintang yang terletak dalam Dun Kelaboran.

Tahniah saya ucapkan kepada YB serta pengarah  Jentera Bilik Gerakan Banjir Pemuda Pas Kelaboran serta semua ajk yang terlibat dalam menunaikan tanggungjawab serta amanah yang diberikan kepada kita semua.

No comments: