hasbunallah

hasbunallah

Wednesday, July 15, 2009

Talqin Buat UMNO & BN



Alhamdulillah, tiadalah sebaik-baik kata yang patut diucap bagi menggambarkan sebuah rasa kesyukuran diatas anugerah Allah yang berupa sebuah kemenangan. Walaupun PAS memenangi Dun Manek Urai dengan kemenangan tipis iaitu dengan majoriti 65 undi sahaja, namun ianya tetap sebuah kemenangan yang perlu disyukuri oleh Pas dan wajib diakui oleh UMNO/ BN sendiri.

Para pengundi N.41 Manek Urai telah membuat pilihan yang sah melalui proses yang sah ciptaan UMNO/ BN sendiri iaitu proses pilihanraya untuk terus memilih Pas sebagai parti yang akan mewakili penduduk Manek Urai dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan. Hakikat ini wajib di terima dan diakui oleh UMNO/ BN dengan lapang dada walaupun saya tahu UMNO tetap menyimpan dendam kesumat dan keinginan yang meluak-luak untuk merampas Manek Urai khususnya dan Negeri Kelantan amnya.

Jika kita menyelusuri kembali sepanjang tempoh kempen PRK Manek Urai tersebut, kita akan lihat pelbagai janji palsu telah ditaburkan UMNO/ BN seperti memberikan gula-gula kepada anak-anak yang sedang menangis untuk mengaburi mata para pengundi di Dun Manek Urai bertujuan meraih sekongan mereka bagi memastikan kemenangan BN di Manek Urai.

UMNO/ BN telah menggunakan pelbagai cara dengan menurunkan semua jentera mereka termasuklah jabatan-jabatan kerajaan bagi memastikan mereka menang di Manek Urai. Menggunakan kawasan sekolah atau dewan sekolah untuk ceramah, Jabatan Kabajikan Masyarakat dan sebagainya.

UMNO/ BN juga telah mengisytiharkan akan menjadikan Manek Urai sebagai 'anak emas' Kerajaan Persekutuan semasa kempen tersebut. Perut saya rasa mual dan tekak saya tiba-tiba sahaja rasa macam loya hendak muntah bila melihat kain rentang janji UMNO/ BN tersebut. Padahal, UMNO/ BN telah memiliki 6 dun lain di Kelantan tapi tidak pernah pulak di isytiharkan sebagai 'anak emas' Kerajaan Persekutuan. Bukan setakat 'anak emas', anak angkat Kerajaan Persekutuan pun tidak pernah diisytiharkan oleh UMNO/ BN bagi dun-dun tersebut. Agak-agak la, masuk akal ke janji UMNO tu?

Manakala janji UMNO/ BN untuk jadikan Manek Urai sebagai kota agropolitan juga merupakan janji retorik semata-mata. Ini adalah kerana janji UMNO semasa Pilihan Raya Umum (PRU) yang lalu untuk membina Jambatan Sultan Yahya Kedua masih lagi tidak tercapai. Nampaknya UMNO/ BN memang suka menanam tebu di pinggir bibir namun dihati pahit seperti hempedu untuk merealisasikannya.

Sepatutnya UMNO/ BN mengambil pengajaran daripada beberapa siri Pilihan Raya Kecil yang lalu yang menyaksikan UMNO/ BN telah ditewaskan oleh Pakatan Rakyat. Kalaulah duit untuk membiayai PRK Manek Urai digunakan untuk membina dan menyiapkan Jambatan Sultan Yahya Kedua, saya rasa jambatan tersebut telah lama siap.

Maka, sedarlah wahai UMNO/ BN daripada kesesatan kamu. Kembalilah ke jalan yang benar dan carilah arah cahaya yang gemilang. Tinggalkanlah bohong serta dusta dan bertaubatlah sebelum terlambat. Sedarlah bahawa setiap perbuatan itu akan dipersoalkan di hadapan Tuhan nanti sekiranya kamu benar-benar beriman.


YB Zaki dan para penyokong melihat gelagat penyokong UMNO yang pelik

Para penyokong Pas

Hanya sebilangan kecil penyokong UMNO/ BN yag hadir

Gelagat Puteri UMNO


Para petugas IT Pas



Bendera untuk perarakan kemenangan



No comments: