hasbunallah

hasbunallah

Thursday, July 23, 2009

Masih Ada Yang Belum Faham!!!


KEPUTUSAN Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Isnin lalu menjatuhkan hukuman maksimum enam sebatan dan denda RM5,000 terhadap model sambilan dari Singapura, Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, atas kesalahan meminum arak di sebuah resort di Cherating kira-kira jam 11.40 malam pada 11 Julai 2007, mencetuskan kontroversi.

Apa yang lebih menghairankan ialah orang-orang Islam sendiri yang mencetuskan kontroversi tersebut yang terdiri dari kalangan rakyat jelata dan tidak ketinggalan juga para pemimpin negara. Saya percaya, kontroversi tersebut timbul adalah kerana ketidakfahaman mereka dalam perkara hukuman jenayah syariah.

Yang menjadi peliknya ialah jika hakim Mahkamah sivil yang menjatuhkan hukuman sebat terhadap pesalah-pesalah jenayah rogol, dadah dan sebagainya tidak pula mencetuskan kontroversi begini. Namun apabila Hakim Mahkamah Syariah menjatuhkan hukuman sebatn keatas pesalah yang telah mengaku bersalah meminum arak, tiba-tiba sahaja masyarakat menjadi heboh mengenainya.

Padahal, kalau hendak diikutkan hukuman sebat 6 kali tersebut adalah terlalu sedikit dengan hukuman yang telah dijalankan oleh Rasulullah s.a.w terhadap pesalah minum arak iaitu sebanyak 40 rotan. Manakala zaman Khalifah Umar al-Khatab, beliau melaksanakan hukuman rotan sebanyak 80 kali terhadap pesalah minum arak.

Jadi saya harap, masyarakat perlu lebih peka terhadap isu yang melibatkan hukum agama. Jangan kita mudah melatah sedangkan kita bukan orang yang ahli untuk berbuat demikian. Sekurang-kurangnya tanyalah orang yang lebih mengetahui sebelum membuat sesuatu kenyataan kerana jika kita tersilap- langkah, aqidah kita mungkin goyah dan bakal tergadai.

No comments: